Президент Володимир Зеленський збирається у Вашингтон, щоб разом американським президентом Дональдом Трампом схвалити скандальну угоду по видобутку корисних копалин. Насправді, реальні перемовини лише почнуться після цієї PR-акції
Дональд Трамп, який обіцяв завершити війну Росії проти України за 24 години, близький хоч до якогось результату. Після завчасних поступок агресору щодо вступу України до НАТО і повернення до міжнародно визнаних кордонів і господарю Білого дому, схоже, вдається трохи дотиснути Київ. Жорсткі суперечкі між американськими та українськими посадовцями, завершуються підписання Рамкової угоди про створення спільного інвестиційного Фонду, орієнтованого на генерацію прибутку. Києву суттєво вдалось пом’якшити стартові умови, запропоновані командою Дональда Трампа та не посваритись із своїм головним партнером.
Ця угода може бути вигідною для України, але все залежить, що буде прописано в договорі про Фонд.
Юлія Свириденко, віце-прем’єрка України, підкреслила, що двостороння угода з США про створення інвестфонду не передбачає передачі українських надра у власність США, а залучає американські інвестиції для нових проєктів без боргових обмежень. «Після певного періоду часу, коли Фонд накопичить достатньо доходів від своєї діяльності, відбуваються виплати членам Фонду», — додала урядовець.
Угода про укладання угоди. Про що саме домовились
Ще й місяця не пройшло після інавгурації нового американського президента Дональда Трампа, а вже 12 лютого заокеанська делегація передала Києву проєкт угоди про співпрацю, що зачіпав українські надра. Цей документ пропонував інвестувати в розробку корисних копалин України в обмін на продовження підтримки США, але при цьому значно звужував суверенітет країни. По суті Києву пропонувалось визнити міфічний борг за вже надану допомогу,
Міністр фінансів США Скотт Бессент особисто привіз його на підписання Зеленському, та той відхилив пропозицію, наполягаючи на твердих гарантіях безпеки. Друга відмова України, озвучена на Мюнхенській конференції, настільки роздратувала Дональда Трампа, що він почав агрессивно критикувати українського президента. Проте сторонам все ж вдалось домовитись.
В новому варіанті угоди, яку опублікувала Європейська правда, а джерела NV Бізнес підтвердили її правдивість, не йдеться про жодні суми. Раніше Трамп неодноразово підкреслював, що розмір Фонду має досягти астрономічних $500 млрд. «Угода носить рамковий характер, де відзначають контекст її ухвалення і що уряди країн мають створити інвестиційний фонд», — відзначив Володимир Ланда, старший економіст Центру Економічних стратегій у спілкуванні з редакцією.
* * * * *
ДВОСТОРОННЯ УГОДА ПРО ВСТАНОВЛЕННЯ ПРАВИЛ ТА УМОВ ІНВЕСТИЦІЙНОГО ФОНДУ ВІДБУДОВИ
БЕРУЧИ ДО уваги, що Сполучені Штати Америки надали значну фінансову та матеріальну підтримку Україні з моменту повномасштабного вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року;
БЕРУЧИ ДО уваги, що американський народ бажає інвестувати разом з Україною у вільну, суверенну та безпечну Україну;
БЕРУЧИ ДО уваги, що Сполучені Штати Америки та Україна прагнуть тривалого миру в Україні та тривалого партнерства між їх двома народами та урядами;
БЕРУЧИ ДО уваги, що Сполучені Штати Америки та Україна визнають внесок, який зробила Україна у зміцнення міжнародного миру та безпеки, добровільно відмовившись від третього за величиною у світі арсеналу ядерної зброї;
БЕРУЧИ ДО уваги, що Сполучені Штати Америки та Україна бажають забезпечити, щоб ті держави та інші особи, які діяли вороже проти України в конфлікті, не отримали вигоди від відбудови України після приходу тривалого миру;
ВІДТАК, ТЕПЕР Уряд Сполучених Штатів Америки та Уряд України (кожен з яких – “Учасник”) укладають цю Двосторонню угоду про встановлення правил та умов Інвестиційного фонду відбудови з метою поглиблення партнерства між Сполученими Штатами Америки та Україною, як викладено в цьому документі.
1. Уряди України та Сполучених Штатів Америки з метою досягнення тривалого миру в Україні мають намір створити Інвестиційний фонд відбудови (Фонд), створивши партнерство у Фонді через спільну власність, яка буде далі визначена Угодою про Фонд. Спільна власність враховуватиме фактичні внески Учасників, як визначено в розділах 3 та 4. Управління Фондом здійснюватиметься спільно представниками Уряду України та Уряду Сполучених Штатів Америки. Більш детальні умови стосовно управління та діяльності Фонду будуть викладені в подальшій угоді (Угода про Фонд), яку буде узгоджено в переговорах відразу після укладення цієї Двосторонньої угоди. Максимальний відсоток володіння власним капіталом та фінансовими інтересами Фонду, який належатиме Урядові Сполучених Штатів Америки, а також повноваження представників Уряду Сполучених Штатів Америки щодо прийняття рішень, будуть у межах, дозволених чинним законодавством Сполучених Штатів.
Жоден з Учасників не буде продавати, передавати або іншим чином прямо чи непрямо відчужувати будь-яку частину своєї частки у Фонді без попередньої письмової згоди іншого Учасника.
2. Фонд збиратиме та реінвестуватиме доходи, що вносяться до Фонду, за вирахуванням витрат, понесених Фондом, та зароблятиме дохід від майбутньої монетизації усіх відповідних природно-ресурсних активів, що є у державній власності України (незалежно від того, чи вони перебувають у прямій або непрямій державній власності України), як визначено у розділі 3.
3. Уряд України вноситиме до Фонду 50% усіх надходжень, отриманих від майбутньої монетизації усіх відповідних природно-ресурсних активів, що є у державній власності України (незалежно від того, чи вони перебувають у прямій або непрямій державній власності України), визначених як родовища корисних копалин, вуглеводнів, нафти, природного газу та інших видобувних матеріалів та інша інфраструктура, відповідні до природно-ресурсних активів (таких, як термінали скрапленого природного газу та портова інфраструктура) за згодою обох Учасників, як може бути додатково описано в Угоді про Фонд. Щоб уникнути сумнівів, такі майбутні джерела надходжень не включають теперішні джерела надходжень, які вже входять до складу загальних доходів бюджету України. Часові рамки, обсяг та стабільність внесків будуть визначені далі в Угоді про Фонд.
На свій власний розсуд Фонд може зараховувати або повертати Уряду України фактичні витрати, понесені за новоствореними проєктами, від яких Фонд отримує доходи.
Внески, зроблені у Фонд, будуть реінвестуватися принаймні раз на рік в Україні з метою сприяння безпеці, захисту та процвітанню України, що буде додатково визначено в Угоді про Фонд. Угода про Фонд також матиме положення щодо майбутніх дивідендів.
4. Відповідно до чинного законодавства Сполучених Штатів Америки, Уряд Сполучених Штатів Америки буде підтримувати довгострокові фінансові зобов’язання для розвитку стабільної та економічно процвітаючої України. Подальші внески можуть складатися з коштів, фінансових інструментів та інших матеріальних і нематеріальних активів, критично важливих для відбудови України.
5. Інвестиційний процес Фонду буде розроблений таким чином, щоб інвестувати в проєкти в Україні та залучати інвестиції для збільшення розвитку, обробки і монетизації всіх державних і приватних активів, включаючи наступне, і не тільки це: родовища корисних копалин, вуглеводнів, нафти, природного газу та інших видобувних матеріалів, інфраструктуру, порти та державні підприємства, як може бути додатково описано в Угоді про Фонд. Уряд Сполучених Штатів Америки та Уряд України мають намір, щоб інвестиційний процес призводив до створення можливостей для розподілу додаткових коштів та більшого реінвестування для забезпечення достатнього надходження капіталу для відбудови України, як буде визначено в Угоді про Фонд.
Учасники залишають за собою право робити необхідні дії для захисту та максимізації цінності своїх економічних інтересів у Фонді.
6. Угода про Фонд включатиме належні заяви та гарантії, у тому числі необхідні для забезпечення того, щоб будь-які зобов’язання, які Уряд України може мати перед третіми сторонами, або такі зобов’язання, які він може взяти на себе в майбутньому, не спричиняли продаж, переміщення, передачу, заставу чи інші обтяження внесків Уряду України у Фонд, або активів, від яких походять такі внески, або розпорядження коштами з боку Фонду.
При розробці Угоди про Фонд Учасники прагнутимуть уникати конфліктів із зобов’язаннями України в рамках її вступу до Європейського Союзу або її зобов’язаннями за домовленостями з міжнародними фінансовими організаціями та іншими офіційними кредиторами.
7. Угода про Фонд передбачатиме, серед іншого, визнання того, що як сама Угода про Фонд, так і діяльність, передбачена в ній, мають комерційний характер.
Угода про Фонд підлягатиме ратифікації Парламентом України відповідно до Закону України “Про міжнародні договори України”.
8. В Угоді про Фонд буде приділено особливу увагу механізмам контролю, які унеможливлять послаблення, порушення або обхід санкцій та інших обмежувальних заходів.
9. Текст Угоди про Фонд буде невідкладно розроблений робочими групами під головуванням уповноважених представників Уряду України та Уряду Сполучених Штатів Америки. Контактними особами, відповідальними за підготовку Угоди про Фонд на основі цієї Двосторонньої угоди, є: від Уряду Сполучених Штатів Америки: Міністерство фінансів; від Уряду України: Міністерство фінансів та Міністерство економіки.
10. Ця Двостороння угода та Угода про Фонд становитимуть невід’ємні елементи архітектури двосторонніх та багатосторонніх угод, а також конкретні кроки для встановлення тривалого миру, зміцнення економічно-безпекової стійкості та відображення цілей, визначених у преамбулі цієї Двосторонньої угоди.
Уряд Сполучених Штатів Америки підтримує зусилля України отримати гарантії безпеки, необхідні для створення тривалого миру. Учасники намагатимуться визначити будь-які необхідні кроки для захисту взаємних інвестицій, як визначено в Угоді про Фонд.
11. Ця Двостороння угода є обов’язковою для виконання і буде виконуватися кожним Учасником відповідно до їхніх внутрішніх процедур. Уряд Сполучених Штатів Америки та Уряд України зобов’язуються негайно приступити до проведення переговорів щодо Угоди про Фонд.
Підписано англійською та українською мовами, обидва тексти є рівно автентичними.
Від Уряду Сполучених Штатів Америки:
Скотт К. Г. Бессент
Міністр фінансів
Від Уряду України:Юлія Свириденко
Перший віце-прем’єр-міністр України – Міністр економіки України
* * * * *
Експерт підкреслив, в документі не йдеться про строки реалізації, а єдина цифра — це внесення Україною 50% до Фонду коштів від майбутньої монетизації «усіх природоресурсних активів» — що є досить нечітким формулюванням.
Проте чіткіше порівняно з попередніми варіантами прописано, що Фонд реінвестуватиме доходи. Очікується, що згадки про безпекові гарантії для Києва з’являться у поглибленій угоді про функціонування Фонду. Перший заступник голови комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк каже, що найголовніше — в Фонд будуть поповнювати за рахунок майбутніх джерел надходження.
Саму угоду про копалини — міжурядову домовленість вдалося сформулювати у вигляді, який не потребуватиме ратифікації Верховної Ради, повідомив Зеленський. Її можуть підписати на рівні міністрів.
Проте він зазначив, важливо почути від США про допомогу Українї, що вона буде «не потім, а зараз» і не буде зупинена. Трамп вже повідомляв, підпис під важливим для нього документом відкриє для України головне — можливість отримувати американську зброю.
Це вже було
Ініціатива, яку озвучили американські топ-посадовці – не нова, каже екс-голова НАК Нафтогазу України Андрій Коболєв. За його словами, дещо схожі за своєю суттю речі Вашингтон пропонував ще у 2019−2020 роках, під час першої каденції президента Трампа. «У американців було глибоке переконання щодо неефектиності використання Україною власних надр. Тоді вони наполягали на передачі прав на розробку українських родовищ приватним компаніям», — каже він та додає, що частина правди в цих словах є.
Наприклад, ще у 2019 році Уряд України провів конкурс на укладення угод про розподіл продукції (УРП). Проте проведений конкурс завершився «пшиком» — прибуткову продукцію у вигляді нафти та газу українська держава так і не отримала, нагадує Коболєв. «У 2019 році також йшлось про створення Фонду національного благополуччя, куди б мали передаватись активи та вони мали управлятись професійним менеджментом. І ця тема була дуже глибоко опрацьована», — каже експерт. Проте у той час від цієї ідеї просто відмовились.
Зараз американці повернулися до нас з гібридом двох перелічених вище ідей в одному флаконі, але з набагато сильнішою переговорною позицією через повномасштабне російське вторгнення та більшу залежність від американської допомоги, каже Коболєв.
«В Угоді поки не спостерігається жодних шкідливих елементів. Але сказати, чи ми підписали добру чи погану угоду зможемо, коли запрацює сам Фонд», — пояснив Ланда. З позитивних речей економіст відзначає, що ця структура матиме комерційний характер. «Це означає, що сторони мають отримати економічну вигоду. Прибутки», — додав він.
У будь-якому разі, Україна потребує інвестицій у розробку корисних копалин, адже це могло ще у 2021 році зіграти в якості антивоєнного чинника. Якби на українських родовищах оперувала значна кількість американських компаній, Росія не була б така впевнена у своїй безкарності. «Для нас дуже важливо, щоб перемога України співпадала з економічними інтересами США і Європи та залишалась вигідна при наступних президентах», — додав Ланда.
Олександр Паращій, керівник аналітичного відділу Concorde Capital звертає увагу, що у Фонд мають вноситися проєкти, які наразі нічого не виробляють. Отже український бюджет не постраждає від браку надходжень від дійсних ліцензій на надра.
На думку аналітика, ключовим залишиться питання: чи може Фонд стати прибутковим?
«Усе залежатиме від серйозності намірів партнерів. [Від] американців — інвестувати кошти та приносити технології, а від українців — відбирати та вносити перспективні проекти і кваліфікацію менеджерів», — зауважив в коментарі NV Бізнес експерт Concorde Capital.
Лана Зеркаль, ексрадниця міністра енергетики написала у Facebook про змішані почуття щодо угоди про економічну співрацю з Вашингтоном. Ідеалізоване сприйняття США як безкорисливого союзника не відповідає реальності, адже, за її словами, «альтруїзм та безкорислива допомога ніколи не були притаманні Сполученим штатам».
Держсекретар США Джордж Маршалл у 1948 році заявляв, що мета програми відновити впевненість європейських народів в економічному майбутньому їхніх країн, але 70% грантів Європа витратила на американські товари та послуги, що принесло США 50% зростання ВВП за 1948−1952 роки та встановило долар як світову валюту.
Щодо нинішньої угоди з Україною Зеркаль говорить: «Це не рекет і ми не віддаємо наші надра США. Це точно PR з обох сторін». На її думку, історичний приклад показує, що США інвестують туди, де можна заробити.
Коболєв відзначає, якщо цього разу підійти до американських пропозицій розумно та прагматично, без притаманного певним колам українських політиків стогнання на кшталт «не дамо торгувати українською землею», то наша держава від цієї угоди може багато виграти. Так само як свого часу Європа виграла від плану Маршала.
Ланда вважає, що після підписання сторони швидко візмуться за розробку документації щодо самого Фонду, де буде менше декларацій і більше складних юридичних ньюансів. Під час цього узгодження, українська сторона спробує просувати безпекову складову. Від цього також може залежати остаточна конфігурація Фонду.
Юлія Клименко, заступниця глави фракції Голос зазначила у себе в Facebook, що угода з США про надра — це меморандум про наміри. І нагадала, що Україна вже має подібну угоду з ЄС від 2021 року, що ставить питання про їхнє співіснування. «Не бачу в цій угоді ні зради, ні перемоги. Власне президент Зеленський сам запропонував США копалини в своєму плані перемоги, а не навпаки», — резюмувала Клименко.
За матеріалами biz.nv.ua