20 нових «Інтерсіті» та рух потягів без зупинок

«Укрзалізниці» потрібно три роки, щоб подолати дефіцит квитків. Що планує CEO Олександр Перцовський.

Залізничні квитки на популярні маршрути розкуповують за лічені хвилини. Проблема – у неспроможності «Укрзалізниці» задовольнити попит, який у рази зріс під час війни. Обмежена соціальними зобовʼязаннями держкомпанія не має коштів, щоб швидко закупити нові вагони. Який вихід? 8 серпня голова правління «Укрзалізниці» Олександр Перцовський представив план подолання дефіциту.

Попри ажіотажний попит на залізничні квитки, пасажирські перевезення «Укрзалізниці» хронічно збиткові. Як наслідок, компанії бракує коштів на оновлення парку вагонів.

Розвʼязання цього рівняння упирається не тільки у гроші, каже СЕО УЗ Олександр Перцовський.

Які причини дефіциту квитків і як УЗ планує його приборкати?

Причини дефіциту квитків

Головна причина – збільшення кількості пасажирів під час війни. Наприклад, з 28 липня по 3 серпня (останній повноцінний тиждень) УЗ перевезла 625 770 пасажирів – на 5% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Суттєво зросла кількість пільгових пасажирів. Кількість військових, які купують квитки за спецрезервом, зросла в понад двічі, до 10 299, дітей – у 1,5 раза, до 30 411.

Друга причина – нестача вагонів.

З 2019-го УЗ втратила майже половину пасажирських потягів – 1087 (28 знищені, 265 – окуповано, а 794 досягли граничного терміну служби). На серпень 2025 року УЗ оперує 1488 пасажирськими вагонами. Ще 51 вагон перестане працювати цього року. Ще 84 – у 2026-му.

Перцовський, УЗ /пресслужба АТ «Укрзалізниця»
«В умовах війни ми притримуємось політики: квитки мають бути доступними для пасажирів», – каже Перцовський. Фото пресслужба АТ «Укрзалізниця»

Грошей на швидку заміну немає. «В умовах війни ми притримуємось політики: квитки мають бути доступними для пасажирів», – каже Перцовський. 

2024 рік УЗ закінчила зі збитком у 2,7 млрд грн. Найбільші втрати у пасажирських перевезеннях далекого сполучення – близько 20 млрд грн. Найбільш прибутковий сегмент у «пасажирці» – міжнародні перевезення, які торік принесли компанії 2 млрд грн прибутку.

З метою економії УЗ на початку року запустила програму скорочення щонайменше 25% адміністративно-управлінського персоналу, або понад 500 посад до кінця року. Але головна надія – на підвищення тарифів на вантажні перевезення, які мають компенсувати збитки від пасажирських.

У грудні 2024-го УЗ запропонувала підвищити вартість перевезень для всіх класів вантажів на 37%, але не отримала підтримку уряду.

Який план в «Укрзалізниці»

За три роки УЗ планує подолати дефіцит. Ставка на підвищення ефективності та закупку нових вагонів. План передбачає чотири основні пункти, які компанія зможе реалізувати за наявності фінансування держави та ОТГ.

  • Підвищення операційної ефективності. На популярних внутрішніх рейсах УЗ впровадила три нічні експреси, які їдуть без зупинок. Крім того, у серпні працює понад 20 нічних потягів, які після прибуття проходять технічний огляд та одразу вирушають у зворотній рейс. Кількість провідників у таких потягах збільшують до двох. 
  • УЗ за наявності державного фінансування на це планує щороку купувати 100 нових вагонів у 2026-2028 роках. У 2023-му компанія уклала угоду на закупівлю 66 нових вагонів, з них 54 – вже отримала, ще 12 – отримає до кінця цього року. Також УЗ планує капітально відремонтувати 50 вагонів за 1 млрд грн. Ремонт одного вагону коштує близько 20 млн грн, купівля – понад 50 млн грн. Середній вік вагону – близько 28 років.
  • Збільшення частки денних швидкісних потягів на 30% протягом наступних трьох років і на 40% – протягом п’яти років. Ставка на 20 швидкісних потягів Hyundai, які до 2028 року має поставити Корея за $400 млн. Мета – збільшити відправлення потягів на найпопулярніших маршрутах до одного кожні три години: наприклад, за маршрутом Київ – Львів. 
  • Реорганізація регіонального руху. Електрички можуть знімати частину попиту на міжміське сполучення. 27% пасажирів обирають маршрути на відстань до 300 км. 

За матеріалами forbes.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вверх