Податок для таксистів Uklon, кур’єрів Glovo та продавців OLX. Як це вплине на користувачів?

Таксисти Uklon та Uber, кур’єри Glovo та продавці на OLX можуть отримати новий універсальний податок. Це має спростити життя і сервісам, і їхнім користувачам, а також наповнити бюджет. Що змінить «податок на OLX»? 

З 1 січня цифрові платформи, як-от Uber, Bolt чи Uklon, платитимуть податки з доходу кожного таксиста, курʼєра або продавця – загалом 10%. Це так само стосується таких сервісів, як OLX, Glovo, Prom.ua тощо. 

Відповідний законопроєкт, який отримав неофіційну назву «податок на OLX», уже зареєстрований у парламенті, а в проєкті бюджету на 2026 рік закладено очікуваний дохід від нього. Це означає, що нардепи мають ухвалити закон до кінця року.

Онлайн-платформи підтримують нові правила. «Це важлива реформа для всієї індустрії, вона дозволить людям, які отримують доходи через платформи, сплачувати податки та визначить їхній юридичний статус», – каже менеджер із глобальних зв’язків Glovo у регіоні ECA Тарас Шевченко.

Що змінить новий законопроєкт та які в нього шанси на ухвалення у Верховній Раді найближчим часом?

Що змінить податок для Uber, Glovo та OLX

Автором законопроєкту є Кабмін, тож через нещодавню зміну прем’єра та уряду його довелось перевнести в парламент. Документ майже повністю відтворює поданий раніше – за ним цифрові платформи мають стати податковими агентами й автоматично стягувати податки з доходів користувачів.

Тобто дохід умовного таксиста Bolt або Uklon оподатковуватиметься ставкою 5% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та 5% військового збору. Однак водій не буде платником – декларуватиме доходи та сплачуватиме податки сама платформа. Так це вже працює з «податком на Google» з січня 2022 року.

Також це стосуватиметься й продажів на сайтах на кшталт OLX. Та в новій версії законопроєкту з’явилось виключення – не треба платити податки за реалізацію товарів і послуг вартістю до 12 прожиткових мінімумів (у 2025 році – 36 336 грн, у 2026 році – 39 936 грн) на рік. 

Якщо людина зробила понад три продажі на рік або на суму, що перевищує еквівалент €2000, продавець має відкрити окремий банківський рахунок.

Законопроєкт має дві мети. Перша – збільшити надходження до бюджету. В уряді розраховують отримати з «податку на OLX» 14 млрд грн доходів у 2026-му. 

Друга мета – євроінтеграція. Ухвалення цього закону є зобов’язанням України перед ЄС, а також перед МВФ. Документ передбачає не просто оподаткування як таке, а й обмін інформацією про доходи від цифрових платформ із податковими службами понад 30 країн-партнерів.

Чи вплине закон на вартість послуг в Uklon чи OLX?

«Очікуємо лише незначного зростання вартості поїздок», – каже генеральний менеджер Bolt в Україні Сергій Павлик. Він також нагадує – ціни онлайн-сервісів таксі формуються з урахуванням балансу попиту і пропозиції. 

Uklon розглядає різні сценарії ціноутворення, повідомив керівник напряму GR компанії Микола Сорока. «Поки працюємо в робочих групах», – йдеться в його письмовому коментарі.

Шевченко з Glovo припускає, що нові правила не призведуть до збільшення вартості доставки чи зменшення винагороди кур’єрів

Для самих надавачів послуг теоретично нові правила мають бути вигіднішими, адже зараз вони мають працювати здебільшого як ФОП і сплачувати 18% ПДФО, а так буде 5%, зазначає Сорока з Uklon. Але це, звісно, якщо користувачі платформ добровільно сплачують податки.

Коли Рада введе «податок на OLX»

Очікувані 14 млрд грн додаткових надходжень записані до проєкту держбюджету на 2026 рік, тож парламент має ухвалити закон до кінця року. 

Ще один аргумент на користь ухвалення законопроєкту – більшість платформ підтримують його. Про це, зокрема, йдеться в письмових відповідях Bolt, Glovo та Uklon. 

«Для цих сервісів це зрозумілі умови роботи, – каже заступник голови профільного фінансового комітету Ради Ярослав Железняк. – Інакше їм або з ФОП працювати, або взагалі з людьми, які не платять жодних податків». 

Bolt планує звернутись до фінкомітету з проханням розглянути законопроєкт найближчим часом і рекомендувати його для голосування в першому читанні. «Зволікання до кінця року може позбавити бізнес необхідного часу для адаптації до нових вимог», – обґрунтувала позицію компанії керівниця публічної політики Bolt Юлія Маліч.

Проголосувати законопроєкт потрібно до або разом з ухваленням бюджету-2026, адже доходи бюджету мають базуватись на підтвердженому ресурсі, каже голова фінкомітету Ради Данило Гетманцев. Сам він має сумніви, що парламент зараз дасть необхідну кількість голосів на це. 

Гетманцев коментує податок для Uklon та OLX /Олександр Чекменьов
Голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев Фото Олександр Чекменьов

Железняк також звертає увагу на погіршення роботи парламенту. Зокрема, Рада вже провалила чотири закони, які є зобов’язанням України за планом фінансування ЄС Ukraine Facility. «Якби ви спитали мене ще рік тому, я б запевнив, що це прохідний закон, – каже нардеп. – Але зараз такої упевненості немає». 

Натомість нардеп фінкомітету Ольга Василевська-Смаглюк оптимістичніша за колег й очікує на ухвалення закону про цифрові платформи між першим та другим читанням закону про держбюджет.

Співрозмовник в уряді також очікує на ухвалення закону до кінця року. Він спілкувався на умовах анонімності, адже не уповноважений давати офіційні коментарі. «Це і європейський трек, і великий ресурс, – каже він. – До того ж бізнес адвокатує це, тому все має бути добре». 

За матеріалами forbes.ua

Вверх