“Ми розробили власну технологію композитного виготовлення крил” – бліцінтерв’ю із CTO Fire Point.
Зараз компанія Fire Point виробляє 50 ракет “Фламінго” на місяць, до кінця року планує щодня створювати сім ракет. Паралельно розробник займається системою ППО і постачає іншим виробникам власне ПЗ.
LIGA.net поспілкувалася із CTO компанії Іриною Терех про здешевлення виробництва, чи вдасться у жовтні виготовляти сім “Фламінго” щодня та скільки коштував би захист від спуфінгу, вже розроблений компанією.

У вас був план до жовтня наростити виробництво “Фламінго” до семи ракет на день. На якому ви етапі зараз?
У серпні ми виробляли 30 ракет на місяць, зараз – 50. Не впевнена щодо реалізації плану до жовтня, але це точно станеться до кінця року. Це вже серійне виробництво, питання лише у масштабуванні.
Скільки цілей вже вразила “Фламінго”?
Дивіться у зведеннях Генштабу. Ми не можемо поширювати цю інформацію.
Під час створення зброї важливо консультуватися з кінцевим споживачем, тобто з військовими. Як у вас влаштований цей процес?
Ми щодня беремо участь у спільних місіях. Це дозволяє нам і самим бачити процес застосування зброї, і отримувати зворотний зв’язок від військових. Це дуже важливо для розвитку наших продуктів.
Чи оптимізуєте ви свої продукти, щоб зробити їх дешевшими для війська?
У нас і так найдешевші продукти на українському ринку, абсолютно всі. І на світовому, певно, теж. Робимо настільки дешево, як можемо, але, звичайно, без втрати ефективності.
Щоб масштабувати виробництво в 100 разів, потрібно проінвестувати в нього. Ми не беремо в держави ніяких коштів, все розробляємо і виготовляємо за власні. І починаємо продавати лише після успішного випробування на полі бою.
Це вимагає інвестицій, тому ми зараз у такому розриві: шукати, де ще оптимізувати, чи швидше нарощувати виробництво. Намагаємось балансувати.
Наведіть, будь ласка, приклад оптимізації виробництва, яка знижує ціну.
Ми розробили власну технологію композитного виготовлення крил, яка дозволяє нам скоротити цикл із семи днів до двох годин. Це ніяк не впливає на льотні характеристики, і сама по собі технологія простіша. Коштом масовості та скорочення робочого часу виходить у кілька разів дешевше, ніж за класичною схемою.
Fire Point безоплатно ділиться з українськими виробниками своїми software-розробками, зокрема для захисту від спуфінгу. Але за скільки ви могли б продавати ці продукти?
Наш антиспуфер коштував би десь $3500–5000. Але ми його роздаємо безоплатно для верифікованих виробників – тих, які вчасно здають всі контракти і якими задоволені військові. У нас немає якоїсь платформи для поширення цих технологій, комунікація відбувається на рівні особистих контактів, зокрема на різних нарадах.
Як проходить роботизація продуктів і виробництва?
Всі наші продукти вже роботизовані. Але ми працюємо над роботизацією виробництва, яка дозволяє виробляти зброю не в меншій кількості, ніж ворог продукує проти нас.
Що відзначили б з останніх елементів оптимізації?
У нас, думаю, найпотужніший у Європі дизайн [дороги. – Ред.] виробництва станків із карбонової намотки. Ми повністю опанували цю технологію, закрили всі свої потреби з цими станками, а також інших виробників. Це доволі унікальна технологія, вона використовується і в ракетобудуванні, і у нафтогазовій промисловості.
Раніше ви наголошували на важливості створення ППО нового покоління. На якому етапі її розробка?
Працюємо. Але публічно анонсувати готові лише ті продукти, які вже побували у бойових випробуваннях.
За матеріалами tech.liga.net