«Зростання цін – до 50%». В Україні ввели європейські правила для виробників косметики. На ринку – понад 1000 компаній. Кого зачепить найбільше?

В Україні впроваджено європейські правила створення і продажів косметичних засобів. Як це вплине на ціни? Є побоювання, що значно, кажуть опитані підприємці ніші

«Ціна на косметику внутрішніх виробників можуть зрости на 20–50%», – каже Микола Романьок, засновник компанії Archimed, яка консультує іноземні компанії ніші. З серпня 2024 року українські косметичні бізнеси мають дотримуватися нових правил виробництва. Причина – гармонізація із законами ЄС.

«Це суттєві витрати на перегляд складів та інгредієнтів продукції, її пакування, обладнання, сертифікацію тощо», – каже співзасновниця бренду косметики з виторгом 281,4 млн грн у 2023 році Livesta Світлана Діхтяренко.

В Україні зареєстровано 1159 виробників косметичних засобів, які в 2023-му сплатили 1,8 млрд грн податків, говорить Романьок, посилаючись на аналітику дослідницької агенції Fama. Нові правила для них – екзамен на виживання, каже він. 

Кого торкнуться зміни та як зросте ціна на українську косметику? 

Найбільші виробники косметики та засобів для догляду в Україні

На Європу

Новий технічний регламент Кабінет Міністрів затвердив 21 січня 2021-го. Документ вступив в силу лише в серпні цього року, ми мали час підготуватися, каже засновник виробництва косметики Mermade Олександр Гончар. «Збільшили кількість персоналу компанії, докупили обладнання. Вкладення важко порахувати», – говорить він, не називаючи цифр. Виробники мають перейти на новий технічний регламент до 3 серпня 2026 року, йдеться в документі. Після цього можливі перевірки Держлікслужбою і штрафи за порушення.  

Якщо бізнес відповідатиме новим вимогам, зможе легко вийти на європейський ринок, розповідає Наталія Бобок, засновниця бренду INSTYTUTUM. «Регламент долає розрив між українськими та європейськими вимогами сертифікації», – каже вона. Це аналогічні документи, зазначає Анна Кравченко, співзасновниця виробництва косметики ELAN, що продається в 40 країнах. 

Вигоду отримає й український клієнт – формули стануть безпечнішими, йдеться в заяві Держлікслужби. «Зміни дозволять косметичним компаніям бути в рівних умовах і врегулюють гравців ринку», – розповідає Гончар із Mermade.

Нові правила гри

Контроль формул 

  • Вводиться термін «косметична продукція» замість «косметичні засоби».
  • Перелік заборонених речовин збільшується в чотири рази порівняно з вимогами державних санітарних правил і норм. 
  • Вводяться переліки дозволених барвників, консервантів та УФ-фільтрів, вимоги до інших речовин і контроль заборонених.
  • Працюватиме обов’язкова дворівнева система оцінки безпечності. 

Контроль виробництва

  • Кожний етап повинен бути описаний, валідований і прослідковуваний. 
  • Контролюватиметься мікробіологічна чистота приміщень, аж до правил обробки взуття персоналу. 
  • Вимоги стосуються продукції, упаковки, способів їх транспортування і зберігання. 

Контроль маркетингу

  • Забороняється викривляти, перебільшувати, будь-яким чином «прикрашати» дію засобів.
  • Докази дієвості косметики мають формуватися на результатах проведених лабораторних досліджень, вивченні наукових статей, випробуваннях. 

Органом нагляду призначано Державну службу України з лікарських засобів і контролю за наркотиками. Вона має право проводити планові та позапланові перевірки виробників. За порушення передбачені штрафи до 302 000 грн.

Третина гравців косметичного ринку – ФОПи, йдеться в аналітиці дослідницької агенції Fama. Для бізнесів, які націлені тільки на українського клієнта, технічний регламент – абсолютно нові стандарти, розповідає Романьок із Archimed. Впровадження потребує значних інвестицій, каже Наталія Бобок з INSTYTUTUMЦе може означати підвищення вартості косметики на 20–25%, говорить вона. «Все залежить від кількості товару в кожній партії, цифра може бути як більшою, так і меншою», – додає Олександр Гончар із Mermаde. 

Тільки на сертифікацію варто закладати в середньому €1500 за один продукт, каже співзасновниця виробництва косметики ELAN Анна Кравченко. Устаткування технічних та складських приміщень – ще один виклик, говорить Романьок. Для брендів без європейської сертифікації або тих, які починають перехід, витрати можуть виявитися більшими – ціна продукції може зрости удвічі, каже засновниця INSTYTUTUM. 

Ще є супутні воєнні загрози, криза кадрів, говорить Романьок. «Є причини вважати, що частина переважно невеликих виробників може закритися», – розповідає він. «Впораються ті, в кого є ресурси», – говорить засновник Mermade. 

«Доведеться вкласти понад $7000–10 000 для завершення переходу, Це додаткові лабораторні тести, реєстрація та консультації з юристами», – розповідає Євгенія Лисенко, співзасновниця косметичного бренду Crumb, який працює з 2022 року. Також питання, на скільки підвищать ціни постачальники компонентів, які теж підпадають під регламент, додає вона. В 2023 році Crumb продав 27 000 товарів, за даними бренду. 

Орієнтовна вартість реєстрації косметичної продукції в Європі

Анна Кравченко, співзасновниця виробництва косметики ELAN.

  • Випробування на стабільність – від €450/продукт.
  • Челендж випробування – від €250/продукт.
  • Мікробіологія – від €100/продукт. 
  • Перевірка косметичної формули, оцінка та підготовка звіту про безпечність, підготовка досьє – від €750/продукт. 
  • Послуги відповідальної особи – від €2000/рік.

«ELAN широко представлений на ринку Європи, продукти адаптовані до вимог нового українського регламенту», – каже співзасновниця ELAN з виторгом 145 млн грн в 2023-му і продажами в 40 країнах. «Від заснування ми працюємо за європейськими стандартами, регламент не стане викликом, це звична рутина», – говорить Наталія Бобок, засновниця компанії INSTYTUTUM з виторгом 847 млн грн. 

«Підвищення витрат – це один аспект. Кінцева вартість, за яку клієнт готовий купити продукт – друге питання», – говорить інша співзасновниця бренду Crumb Олександра Бурова. Лідери ринку зможуть наростити вплив, продовжити масштабуватися та зайняти звільнені ніші від конкурентів, говорить Микола Романьок. 

За матеріалами forbes.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вверх