McKinsey Global Institute визначив 18 сфер, які у найближчому майбутньому можуть змінити світову економіку. У 2040 році вони можуть принести від $29 до $48 трлн доходу та від $2 до $6 трлн прибутку. Їхня сукупна частка у світовому ВВП може зрости з 4% до 10−16%.
Нинішний прогноз — не перший для компанії McKinsey. Раніше вона вже визначала 12 сучасних Арен, які найбільше зросли з 2005 до 2020 року. Це електронна комерція, біофармацевтика, електромобілі, доступ до інтернету і хмарні послуги. Їхня частка у світовому ВВП за 15 років зросла з 3% до 9%. Арени приносять суттєво більші прибутки, ніж інші галузі, вони породжують непропорційну кількість глобальних компаній-гігантів і пропонують надзвичайно великі можливості новим гравцям.
Тож, які галузі можуть стати економічними Аренами майбутнього? NV Бізнес публікує скорочений переклад дослідження McKinsey Global Institute.
Електронна комерція

Фото: DR
Електронна комерція вже є однією з сучасних Арен і вона може стати однією з Арен майбутнього. У 2022 році сегмент роздрібної електронної комерції становив 20% загального світового ринку роздрібної торгівлі вартістю $17 трлн, залишаючи багато можливостей для подальшого розширення як у географії (Азія, Латинська Америка), так і в категоріях продуктів.
У звіті оцінюють лише два основних сегменти: роздрібну електронну комерцію та електронну комерцію харчових продуктів (без вартості доставки). Сумарні доходи обох сегментів сягнули приблизно $4 трлн у 2022 році. До 2040 року цей показник може зрости до $14−20 трлн.
У 2023 році на трьох найбільших постачальників платформ електронної комерції (Amazon, Alibaba та JD.com) припадало 15% доходу всіх компаній сектору. Роздрібна вартість товарів, що проходять через ці три платформи, становила до 42% загальної в сегменті. Така велика частка пояснюється декількома факторами: великими інвестиціями в доставку, економією на масштабі та підтримкою операторів. Клієнти знаходять більше цінності на платформі з багатьма продавцями, і навпаки.
Однак нові претенденти руйнують статус-кво, швидко розширюючись за допомогою інноваційних стратегій.
Крім того, на деяких ринках з’являються правила, що спрямовані на обмеження розміру та впливу гравців електронної комерції. Це може призвести до більшої фрагментації галузі.
Програмне забезпечення та послуги ШІ

Фото: DR
Перспективи ШІ стали очевидними наприкінці 2022 року, коли OpenAI випустила ChatGPT. Капіталовкладення в цю технологію підскочили з $5 млрд у 2022 році до $36 млрд у 2023 році.
Важко передбачити майбутнє галузі, яка нещодавно привернула увагу світу. Проте у ланцюжку створення вартості ШІ вже є цікаві можливості, включаючи створення додатків, а також надання інструментів для машинного навчання або операцій великої мовної моделі.
Розробки аналітичного штучного інтелекту та штучного інтелекту покоління мають стимулювати зростання завдяки підвищенню продуктивності бізнесу та працівників. В залежності від сценарію, доходи Арени можуть зрости з $85 млрд у 2022 році до $1,5 трлн — $4,6 трлн у 2040 році.
Індустрію програмного забезпечення та послуг штучного інтелекту можна описати як таку, що складається з двох сегментів: один зароджується з появою ШІ покоління, а інший є природною еволюцією індустрії програмного забезпечення.
Цей сегмент значною мірою нагадує загальний ринок програмного забезпечення: він фрагментований через величезну різноманітність потреб і додатків, і постійно з’являються нові конкуренти, які витісняють усталених.
Тому динаміка ринку та склад гравців можуть суттєво змінитися протягом наступних 15 років.
Хмарні сервіси

Фото: DR
Постачальники хмарних послуг, найбільших з яких часто називають гіперскейлерами (великомасштабні центри обробки даних), пропонують ІТ-послуги через Інтернет, включаючи ІТ-інфраструктуру та платформи як послугу на вимогу. Хмарні сервіси історично поділялися на три сегменти: інфраструктура як послуга (IaaS), платформа як послуга (PaaS) і програмне забезпечення як послуга (SaaS).
В дослідженні сфера хмарних послуг включає лише інтегрований сегмент IaaS/PaaS.
Близько 94% підприємств використовують хмарні сервіси. Через це доходи галузі різко зросли — з $32 млрд у 2017 році до $270 млрд у 2023 році.
Індустрія хмарних послуг вже є ареною та, ймовірно, залишиться нею.
У 2040 році доходи Арени можуть зрости з $220 млрд до $1,6−3,4 трлн.
Зростання попиту на хмарні послуги залежатиме від двох основних факторів. Перший — компанії продовжують переносити свої традиційні обчислювальні процеси та процеси зберігання даних у хмару. Другий — виникають вимоги до обчислень новітніх технологій, таких як AI, IoT і віртуальна реальність.
В індустрії хмарних послуг небагато великих гравців; на чотири найбільші компанії зараз припадає близько 60% загального доходу. У 2023 році Amazon Web Services (AWS) зайняли 31%, Microsoft — 20%, Google — 7% і Alibaba — 3%.
У довгостроковій перспективі обмежена кількість великих гравців збережеться.
Однак положення про суверенітет даних і нові інвестиції в різні регіони світу можуть спричинити певну фрагментацію, сприяючи появі регіональних конкурентів. Проте навіть за такого сценарію у кожному регіоні буде лише по кілька потужних гравців. А гіперскейлери, швидше за все, зможуть адаптуватися до правил суверенітету даних і продовжувати конкурувати на регіональних ринках.
Електромобілі

Фото: DR
Електромобілі (EV) існували з моменту винаходу автомобіля в ХІХ столітті. Але поява Ford Model T, дешевий бензину та використання транспортних засобів з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ) під час Першої світової війни, не дозволили автівкам на електричній тязі стати популярними.
Однак в останні роки тенденція почала розвертатися через занепокоєння щодо викидів CO2 від традиційних транспортних засобів. Розвиток технологій робить електрички практичнішими та масовішими — у 2023 році вони вже становили 18% від глобальних продажів нових легкових автомобілів. З 2010 до 2019 року відбувся прорив у покращенні характеристик батарей і запас ходу середнього електричного транспортного засобу збільшився з 130 км до 340 км. А середня ціна впала $55 тис. до $37 тис.
В багатьох країнах впроваджуються політики, що стимулюють відмову від транспортних засобів з ДВС.
Індустрія електромобілів вже є однією з сучасних арен. Багато ознак вказують, що вона може стати однією із завтрашніх. Прогнозується, що загальні продажі легкових автомобілів зростатимуть помірними темпами: з 74 млн одиниць у 2023 році до 79 млн у 2030-му. Натомість продажі легкових електромобілів зростуть у чотири рази: з 13 млн одиниць у 2023 році до 31−46 млн одиниць у 2030 році.
Очікується, що продажі електричних пасажирських і комерційних автомобілів (важких, середніх і легких вантажівок, а також легких комерційних автомобілів) зростуть із $450 млрд у 2022 році до $2,5 — $3,2 трлн у 2040 році.
Які фактори впливатимуть на подальше розповсюдження електромобілів?
Акумулятор є основною складовою вартості електромобілів і становить від 30% до 40% їх загальної вартості. Більше половини вартості літій-іонного акумулятора припадає на сировину (переважно літій). Ціни на них значно впали за останнє десятиліття завдяки технологічним удосконаленням і ефекту масштабу.
Зарядна інфраструктура. Її обмеженість може мати негативний вплив на розвиток галузі. Інфраструктура для продажу світлих нафтопродуктів створювалася протягом десятиліть, державні та приватні зарядні пристрої для мільйонів електромобілів мали з’явитися менш ніж за десятиліття. Галузь потребує значних інвестицій. До 2050 року може знадобитися близько $2 трлн для створення зарядної інфраструктури, необхідної для задоволення попиту на електромобілі по всьому світу.
Електропостачання. Обмеження можуть виникнути при постачанні і розподілі електроенергії до зарядної інфраструктури. Для забезпечення потужністю понад 240 мільйонів електромобілів на дорогах лише до 2030 року річна потреба в електроенергії зросте з приблизно 140 млн МВт*год у 2022 році до понад 1 трлн МВт*год до 2030 року. Це близько 3% майбутнього глобального виробництво електроенергії.
На ринку електромобілів представлено кілька великих гравців. На початку 2010-х першими виробниками стали Chevrolet і Nissan, пізніше з’явилася Tesla.
Сьогодні на ринку працює кілька великих гравців. У 2023 році п’ять найбільших виробників електромобілів, на чолі з BYD, контролювали близько 50% загального виробництва автівок.
В перспективі може бути кілька сценаріїв. Традиційні автовиробники мають певні переваги. Перш за все — досвід виробництва продукції у великих масштабах. Але компанії, які займаються випуском тільки електромобілів, також мають перевагу і це чіткий фокус на силових агрегатах. Дорогі акумуляторні батареї є серцем кожного електромобіля, а дослідження та розробки, що направлені на покращення їхньої продуктивності, можуть виявитися ціннішими, ніж можливість створити решту автомобіля.
Цифрова реклама

Фото: DR
Цифрова реклама фінансує величезну частину Інтернету, забезпечуючи все більший відсоток його доходів.
Є кілька причин вважати, що цифрова реклама й надалі розширюватиме своє охоплення. По-перше, більше людей у всьому світі виходять в Інтернет і приєднуються до глобального середнього класу. Це призводить до збільшення кількості споживачів, на яких компанії можуть орієнтуватися за допомогою цифрової реклами. По-друге, споживачі проводять більше часу в цифрових медіа. Це призводить до збільшення кількості нових рекламних продуктів і зростання попиту з боку рекламодавців. По-третє, цифровий зсув створює більше інновацій і підвищує ефективність рекламних продуктів. Цифровий зсув також знижує витрати рекламодавців на вихід на ринок (наприклад, генеративний ШІ). З’являється все більше місць для демонстрації реклами.
За оцінками McKinsey, доходи від цифрової реклами збільшаться з $520 млрд у 2022 році до $2,1−2,9 трлн у 2040 році.
Значна частина цього зростання відбувається завдяки переходу витрат на рекламу від традиційних до цифрових медіа: у 2022 році частка цифрової реклами становила 65%. Очікується, що до 2040 року вона зросте до 80−90%.
На 2023 рік на чотири компанії припадало близько 64% світових доходів галузі — Alphabet — 30%, Meta — 21%, Amazon — 7% і ByteDance — 6%.
Напівпровідники

Фото: DR
Напівпровідники, які іноді називають мікрочипами або інтегральними схемами, є невидимими цеглинками цифрового світу. Комп’ютери, смартфони, інша споживча електроніка, автомобілі і побутова техніка значною мірою залежать від мікрочипів.
Деякі останні технологічні тенденції, такі як штучний інтелект, машинне навчання, робототехніка та автономне водіння, ймовірно, підвищать попит на складні чипи.
Напівпровідникова промисловість інвестує значні кошти в науково-дослідні розробки та виробництво: загальні капітальні витрати щорічно суттєво зростали з 2015 до 2022 року. Хоча в 2023 році спостерігався спад. Але тенденція може знову змінитись. Близько 80% цього зростання може бути забезпечено чотирма сегментами ринку: обчислювальна техніка та зберігання даних, автомобільна промисловість, бездротовий зв’язок і промислова електроніка.
Доходи індустрії зростуть із $630 млрд у 2022 році до $1,7−2,4 трлн у 2040 р.
У напівпровідниковій промисловості є чотири основні типи гравців:
- розробники чипів (без власного виробництва), такі як Nvidia;
- виробники мікросхем, такі як TSMC;
- виробники інтегрованих пристроїв (IDM), такі як Intel і Samsung;
- виробники систем фотолітографії, такі як ASML.
У промисловості напівпровідників є кілька великих гравців, і компанії, які пропонують кращі або дешевші продукти, зазвичай займають більшість світового ринку. Це особливо чітко видно в окремих технологічних сегментах ланцюжка створення вартості. Наприклад, у 2022 році ASML захопив 87% світового ринку літографічного обладнання вартістю $18 млрд.
Незважаючи на те, що галузь, ймовірно, і надалі буде представлена кількома великими гравцями, частка компаній на ринку може змінитися завдяки переходу, від чипів загального призначення до спеціалізованих мікросхем.
Спільні автономні транспортні засоби

Фото: DR
Спільні автономні транспортні засоби (SAV) — це дорожні транспортні засоби, які не мають водія, і їх можна орендувати для перевезення пасажирів за плату. Індустрія перебуває в зародковому стані. Однак багато компаній розробляють спеціально побудовані SAV, а деякі вже випробовують звичайні транспортні засоби з автономною технологією.
Передовими розробниками є такі компанії, як Apollo (належить Baidu), AutoX, Cruise (належить GM), Pony AI і Waymo (належить Alphabet). Роботаксі вже працюють у деяких містах США, таких як Фенікс і Сан-Франциско, а також у Китаї в містах Пекін, Чунцин і Ухань.
Крім того, з 2010 до 2021 року понад 400 компаній (переважно венчурних і приватних інвестиційних компаній) повідомили про понад $100 млрд інвестицій у роботи-таксі та робо-шатли.
До 2040 року SAV можуть отримувати від 25% до 51% доходів індустрії спільної мобільності, забираючи частку ринку від таксі з водієм і послуг із замовлення поїздок. Оскільки темпи технологічного розвитку та впровадження SAV є невизначеними, діапазон оцінок доходів галузі McKinsey у 2040 році широкий: від $610 млрд до $2,3 трлн.
На це впливатиме, як мінімум, чотири фактори:
- Технічний прогрес (безпечна та надійна експлуатація безпілотних автомобілів);
- Регуляторне середовище (наприклад, розподілення відповідальності за аварії між виробниками SAV, операторами та водіями тощо);
- Фінансова доцільність. — масштабне розгортання SAV вимагає значних капіталовкладень. Сукупні вимоги до капіталовкладень прогнозуються на рівні $50−67 млрд до 2030 року;
- Готовність споживачів вибирати спільну мобільність.
Цей сегмент лише зароджується і, швидше за все, демонструватиме високу конкуренцію. Продукт SAV має поєднувати три речі: технологію автономного водіння, фізичні автомобілі та диспетчерську службу, яка планує поїздки, логістику та взаємодіє з клієнтом. Через це конкуренція виникає з боку компаній, які є фахівцями в кожній з цих галузей.
Космос

Фото: DR
З моменту перших висадок на Місяць понад 50 років тому більша частина попиту на космічні дослідження була зумовлена державними інтересами. Проте протягом останнього десятиліття приватний космічний сектор отримав імпульс до різкого зростання.
Світові уряди також зберігають інтерес до космосу, збільшуючи інвестиції та поглиблюючи співпрацю з приватними гравцями. Наприклад, NASA уклало багатомільярдні контракти з трьома приватними компаніями на розробку конкуруючих проєктів місячного транспортного засобу. А деякі місії, що мали державну підтримку продемонстрували високу економічну ефективність. Наприклад, бюджет проєкту Чандраян-3 (Індія), який здійснив посадку на Місяць, складав лише $74 млн. Це менше вартості створення деяких голівудських фільмів про космос. Наприклад, на Гравітацію та Interstellar витратили понад $100 млн на кожний.
Доходи космічної галузі зростуть із $300 млрд у 2022 році до $960 млрд — $1,6 трлн до 2040 року.
Космічна сфера викликає все більший інтересу у приватного сектору. Тут вже працює понад 600 стартапів, порівняно з 250 у 2010 році. У 2023 році три компанії з найбільшим доходом становили приблизно 10% усього ринку.
Кібербезпека

Фото: DR
Індустрія кібербезпеки захищає комп’ютерні системи — комп’ютери, мережі, хмарні та веб-додатки, під’єднане до мережі виробниче обладнання, програми та дані — від ненавмисного та неавторизованого доступу, модифікації чи знищення. Ця індустрія завдячує своїм існуванням ворогам, включаючи приватних хакерів та дії в інтересах урядів окремих країн. Оскільки вони постійно вдосконалюють свої можливості, індустрія кібербезпеки немає іншого вибору, як зробити те саме.
Дійсно, однією з ознак, що індустрія кібербезпеки може стати ареною, є те, що кібератаки стаються все частіше, вони стають складними та дорогими.
Доходи галузі кібербезпеки можуть зрости зі $160 млрд у 2022 році до $590 млрд у нижчому діапазоні сценаріїв у 2040 році та до $1,2 трлн у вищому діапазоні сценаріїв.
Цьому сприятимуть такі фактори:
- атаки продовжують посилюватись, спонукаючи компанії витрачати більше на захист;
- цифрове поле продовжує рости та змінюватися, розширюючи можливості для атак;
- оскільки потреба в кібербезпеці зростає, нові бізнес-моделі роблять технологію більш привабливою та доступною для клієнтів малого та середнього бізнесу;
- регуляції, пов’язані з кібербезпекою, продовжують зростати. Вони часто накладають вимоги на певні компанії, що створює для них стимули витрачати більше на кібербезпеку.
Ступінь впливу цих чотирьох факторів допоможе визначити фактичні доходи галузі в 2040 році. Наприклад, якщо геополітичні конфлікти посиляться, кібератаки з боку державних замовникіів можуть збільшитися, що підвищить потребу урядів і компаній у витратах на кібербезпеку. Свій вплив матиме розвиток ШІ.
Галузь кібербезпеки також стикається з серйозною проблемою: глобальною нестачею талантів.
Індустрія кібербезпеки дуже фрагментована: десять найбільших компаній генерують менше 20% доходів. Вона є найбільш фрагментованою з усіх можливих сфер майбутнього, які визначені в цьому звіті.
Акумулятори

Фото: DR
Ланцюжок створення вартості в індустрії акумуляторних батарей простягається від видобутку та переробки сировини (літію або нікелю) до виробництва елементів на гігантських фабриках і до об’єднання елементів у акумуляторні батареї, які використовуються для електромобілів, систем накопичення енергії тощо.
За останні 30 років витрати на виробництво батарей впали з тисяч $ за 1 кВт*год до менш ніж $100. Щільність — міра кількості енергії, яку акумулятор може зберігати пропорційно своїй вазі — зросла майже втричі.
Очікується, що батареї будуть вдосконалюватися: досягнуть вищої щільності енергії, більш швидкого заряджання та збільшення кількості життєвих циклів. Також зменшать свій вплив на навколишнє середовище
Очікується, що у 2040 році найбільшим споживачем батарей будуть електромобілі (частка 84−88%), акумуляторні системи зберігання енергії (11−14%) і споживча електроніка з 1−2%.
Світове виробництво акумуляторних батарей у 2022 році склало 760 ГВт*год ємності. До 2040 року воно може збільшитися до 12 800−13 700 ГВт*год. Доходи індустрії зростуть з приблизно $98 млрд у 2022 році до $810 млрд — $1,1 трлн у 2040 році.
Сьогодні у виробництві акумуляторів є кілька великих компаній, які переважно розташовані в Азії. Це пояснюється перевагою першого гравця, яка дозволила провідним виробникам швидко розвиватися за рахунок масштабу та створення ефективних ланцюгів поставок. У результаті у 2021 році лише чотири провідні виробники контролювали понад 60% ринку виробництва акумуляторів для електромобілів.
Індустрія має високі бар’єри для входу: від значних вимог до стартового капіталу до вирішення операційних проблем з нарощування потужності гігафабрик.
Але є можливості для нових учасників. Технологічний прогрес і спеціалізація можуть дозволити конкурувати з провідними виробниками акумуляторів, які повинні постійно інвестувати в дослідження та розробки, щоб зберегти перевагу. Ці нові гравці можуть розвивати існуючі технології, такі як літій-іонні батареї, або розробляти нові більш ефективні технології.
Модульні конструкції

Фото: DR
З вартістю $13 трлн будівництво є однією з найбільших галузей світової економіки. Однак, незважаючи на технологічні вдосконалення окремих компаній, зростання продуктивності праці в галузі відстає на десятиліття.
Необхідність перетворень є гострою з двох причин.
По-перше, існує глобальний дефіцит житла та криза доступності. Особливо в таких густонаселених містах, як Мехіко, Мумбаї, Нью-Йорк і Сан-Паулу. За даними ООН, приблизно 1,6 млрд людей не мають належного житла, а 3 млрд опинились в зоні ризику до 2030 року через зниження рівня смертності, збільшення населення світу та обмежені можливості доступного житла.
По-друге, у будівельній галузі, особливо в США, існує критична нестача кваліфікованої робочої сили.
Додатковим фактором є те, що на будівельний сектор припадає 37% глобальних викидів, і він стикається з дедалі більшим тиском щодо зменшення свого вуглецевого сліду.
Індустріальне модульне будівництво має потенціал змінити гру у величезній світовій будівельній індустрії. На відміну від давньої практики збирання сировини на місці, наприклад цементу та деревини, модульне будівництво дозволяє створювати стандартизовані збірні 2D або 3D модулі на заводі. Потім вони складаються в будівлі або інфраструктуру на будівельному майданчику. У звіті було досліджено лише 3D-модулі.
Експерти прогнозують, що індустрія модульного будівництва може суттєво розширитися протягом наступних 10−15 років. У змодельованих сценаріях доходи цього ринку можуть зрости зі $180 млрд у 2022 році до $540 млрд — $1,1 трлн до 2040 року.
Будівельна галузь є фрагментованою та локалізованою, що відображає багато зацікавлених сторін і субпідрядників, залучених до будь-якого проєкту, а також будівельні норми, які можуть змінюватися залежно від місця розташування. У Сполучених Штатах публічні документи перераховують понад 440 000 будівельних компаній. Найбільша з них, DR Horton, налічує 14 000 людей і становить приблизно 10% ринку нових будинків. Середня будівельна компанія наймає менше десяти людей, а середній будівельний проект включає понад 100 різних постачальників і субпідрядників.
Модульні компанії можуть реалізувати свій повний потенціал лише в масштабі, враховуючи високі постійні витрати на розробку продукту та виробничу базу. Це, ймовірно, вимагатиме формування взаємовигідного партнерства з підрядниками, розробниками та іншими зацікавленими сторонами в ланцюжку створення вартості.
Потокове відео

Фото: DR
Індустрія потокового відео надає відеорозваги через Інтернет. Загальна кількість домогосподарств, які користувалися цими послугами, зросла з 320 млн у 2017 році до 670 млн у 2022 році. До 2040-го ця кількість може перевищити 1 мільярд.
Загальна кількість домогосподарств у всьому світі, які мають широкосмуговий доступ до Інтернету, досягла 1,5 мільярда у 2023 році.
Зараз йде визначення, який контент і платформи залучать споживачів — смартфони, смарт-телевізори чи приставки для потокових трансляцій на телевізорах — і як розподілити доходи.
Потенційні чинники надзвичайного зростання попиту на потокове відео включають все більше впровадження відповідних технологій в усьому світі, більші витрати на ці послуги, а також більше розміщення реклами та інших доходів. Оскільки конкуренція та вартість створення контенту зростають, стрімінгові компанії прагнуть отримувати дохід одразу із кількох із цих джерел.
В даний час існує п’ять основних типів компаній:
- Повністю побудовані на потоковому відео, наприклад Netflix.
- Традиційні розважальні студії та медіа-дистриб’юторські компанії, такі як Disney і Warner Bros. Discovery, які розширили свій бізнес.
- Великі технологічні компанії, які створили потоковий бізнес переважно для розширення своїх горизонтальних франшиз. Як це зробили Amazon з Amazon Prime Video та Apple з Apple TV.
- Платформи для обміну відео, такі як YouTube, які пропонують як короткий, так і довгий контент, який споживачі оплачують за рахунок підписок і реклами.
- Апаратні агрегатори, такі як Samsung, LG і Roku, які створюють потокові пристрої або смарт-телевізори та об’єднують контент від кількох постачальників.
Доходи галузі зростуть зі $160 млрд у 2022 році до $510 млрд — $1 трлн у 2040 році.
Значна частина цих доходів стане результатом збільшення частки потокового відео на загальному ринку відеорозваг за рахунок трьох факторів:
- кількість домогосподарств, які транслюють потокове відео, зросте з 670 млн у 2022 році до 1,0−1,4 млрд до 2040 року;
- витрати на підписки та транзакції кожної сім’ї, яка має принаймні одну платну послугу потокового передавання, зростуть із $10 на місяць у 2022 році до $20−40 на місяць у 2040 році;
- з 2022 до 2040 року доходи від реклами зростатимуть із середньорічним темпом 8−9%, що становить до половини загальних доходів галузі потокового відео.
Кожен з п’яти основних типів компаній в індустрії потокового відео має лише кілька великих гравців. У 2023 році Netflix отримав 27% світових доходів від підписок, а наступні чотири найбільші сервіси (Disney+, Hulu, Amazon Prime Video та YouTube) — разом 27%. Посилення вертикалізації та регулятивні рішення можуть ще більше обмежити кількість ключових гравців. Проте з’являтимуться нові учасники, включно з добре капіталізованими великими медіа-інституціями, регіональними компаніями та меншими видавцями контенту.
Відеоігри

Фото: DR
Кількість гравців відеоігор у всьому світі зросла з 1,9 млрд у 2018 році до 2,6 млрд у 2023 році. Відеоігри конкурують за час споживачів з іншими секторами — від онлайн-шопінгу і соціальних мереж до потокового відео. Люди, які народилися між 1995 і 2010 роками, проводять більше часу за іграми, ніж за телевізором. Якщо у 2017 році споживачі витрачали лише 40 хвилин на тиждень на мобільні ігри, то у 2022 році цей час вже збільшився до майже 100 хвилин на тиждень. І цей показник зростатиме.
Галузь може стати Ареною завдяки сплеску ігор для мобільних телефонів. У 2017 році було приблизно 1,2 млрд гравців мобільних ігор. У 2022 році їхня кількість зросла до 1,6 млрд. Крім того, ринок мобільних ігор ще відносно молодий і має значний потенціал для розширення.
По-друге, на консолях, комп’ютерах і мобільних телефонах надзвичайно успішними є безкоштовні ігри, що приносять прибуток завдяки великій кількості користувачів, які роблять невеликі, але регулярні внутрішньоігрові покупки. Витрати на ігри зросли з $52 млрд у 2017 році до $75 млрд у 2022 році. Fortnite, одна з найпопулярніших безкоштовних ігор, має 500 мільйонів гравців і приносить мільярди доларів доходу своєму видавцю Epic Games.
Дохід від відеоігор у розмірі $230 млрд у 2022 році склав 35% від загального обсягу індустрії відеорозваг. Цей сектор поступався лише традиційному відеокотенту (кабельне та ефірне телебачення, фільми в кінотеатрах) із 41%. Частка відеоігор може зрости до 44% до 2040 року.
В свою чергу доходи індустрії відеоігор зростуть до $550−910 млрд у 2040 році. Тут оцінюється три сегменти: витрати споживачів на ігри, доходи від реклами та продаж консолей.
На п’ять найбільших компаній індустрії припадало близько 40% доходів галузі в 2022 році. І концентрація продовжується: у 2022 році кількість угод M&A перевищила кількість нових компаній. Це сталося вперше за 10 років.
Робототехніка

Фото: DR
Промислові роботи виконують все більше функцій з початку 1960-х років, коли компанія Unimation встановила робота на конвеєрі заводу General Motors у Трентоні, штат Нью-Джерсі. Він допомагав виготовляти дверні та віконні ручки, ручки перемикання передач, освітлювальні прилади та інше автомобільне обладнання. Удосконалення спритності та мобільності роботів дозволило машинам справлятися з більшою різноманітністю завдань: від хірургії до роздрібної торгівлі. Технологічний прогрес у виробничих процесах і масштабах знизили вартість апаратного забезпечення для роботизації. Удосконалення програмного забезпечення покращило здатність роботів працювати з людьми та підвищило якість завдяки послідовності.
Індустрія робототехніки цікавить інвесторів. З 2018 до 2022 року інвестиції венчурного капіталу в галузі зросли з $4,6 млрд до $13,1 млрд.
У 2022 році вся індустрія робототехніки, яка в основному складається з промислових роботів, автоматизованих керованих транспортних засобів і автономних мобільних роботів, мала $21 млрд доходу.
У 2040 році в залежності від сценарію розвитку подій доходи всієї галузі можуть зрости до $190−910 млрд.
У цій сфері, скоріше за все, працюватиме багато різних виробників, оскільки роботи використовуватимуться у дуже різних сферах: від промисловості до сервісних послуг у сфері обслуговування. Матиме вплив і використання гуманоїдних роботів, які можуть виконувати складні або небезпечні складські завдання, дистанційно контролювати активи, що знаходяться на великій відстані, допомагати медичним працівникам тощо.
У традиційному сегменті одноцільової промислової робототехніки давні гравці, такі як ABB, Fanuc і Kuka, лідирують на відносно стабільному, зрілому ринку. І тут існує мінімальний потенціал для змін у конкурентному середовищі.
Промислові та споживчі біотехнології

Фото: DR
Це використання генної інженерії для аналізу та керування біологічними процесами на молекулярному рівні для створення біопродуктів для промислових і споживчих цілей. Сфера може мати трансформаційний вплив на суспільство, оскільки компанії розробляють революційні продукти, такі як посухостійкі культури, домашнє генетичне тестування та спеціальні хімічні речовини, які виробляються екологічно чистими та дешевшими способами за допомогою генно-інженерних мікробів.
За останні 20 років ця сфера досягла величезних успіхів.
Біотехнології нещодавно зіткнулися з інвестиційними труднощами: у 2023 році промислові та споживчі біотехнологічні стартапи залучили лише $2,1 млрд проти $4,9 млрд роком раніше.
Але є багато причин вважати, що сектор має фундамент для багатообіцяючого зростання в довгостроковій перспективі.
Рушійні сили цього є специфічними для різних сегментів, але включають: попит на більш стійкі, персоналізовані та екологічно чисті продукти; споживчий комфорт і регулятивну підтримку генно-інженерних продуктів і пов’язаний з цим збір даних; технологічні досягнення для підвищення ефективності використання ресурсів і зниження витрат.
Додаткові фактори зростання включають технологічний прогрес для прискорення досліджень і розробок, ефективну комерціалізацію, державні інвестиції та попит на екологічно чисті продукти.
Автори дослідження проаналізували чотири важливі біотехнологічні сегменти: сільськогосподарські біотехнології, альтернативні білки, біоматеріали та біохімікати, а також споживчі товари та послуги. Доходи галузі зростуть зі $140 млрд у 2022 р. до $340−900 млрд до 2040 р.
Індустрія промислових і споживчих біотехнологій є молодою. Тому, ймовірно, вона демонструватиме високу динаміку, оскільки компанії прагнуть розробити життєздатні технології та знайти стійкі бізнес-моделі для доходів і прибутків. На даний момент галузь фрагментована і містить: невеликі, орієнтовані на науку стартапи; представники галузей промисловості, які виробляють продукцію, яку біотехнологічні досягнення могли б замінити; міжгалузеві компанії, які надають послуги з розробки продуктів, такі як дослідження та розробки, комерціалізація та виробництво.
Однак цілком можливо, що в міру розвитку галузі залишиться лише кілька великих компаній.
Повітряна мобільність

Фото: DR
Інтерес до перевезення людей і вантажів або спостереження суттєво зростає, оскільки прогрес у технологіях дозволяє використовувати нові типи літальних апаратів і операцій. Сегменти ринку в галузі включають міську повітряну мобільність, регіональну повітряну мобільність, безпілотні літальні апарати для доставки останньої милі, а також надзвуковий і гіперзвуковий транспорт. У дослідженні зосередилися на пасажирських міських повітряних перевезеннях та використанні дронів у доставці останньої милі. Якщо амбіції їхніх виробників здійсняться, електричні транспортні засоби вертикального зльоту та посадки (eVTOL) і дрони доставки можуть стати звичайним явищем у багатьох містах, перетворюючи горизонти на сцени з наукової фантастики.
Майбутню індустрію повітряної мобільності підживлюють чотири основні тенденції: швидкий розвиток батарей, автономність і цифрова інженерія; глобальна увага до стійкості; зростання популярності спільної мобільності; необхідність вирішення проблеми заторів.
Щорічне оголошене фінансування майбутньої авіамобільності зросло з менш ніж $600 млн у 2017 році до $5 млрд у 2023 році. Сукупні оголошені інвестиції досягли $22 млрд.
Доходи майбутньої індустрії повітряної мобільності сьогодні майже відсутні. Але до 2040 року вони можуть зрости до $75−340 млрд.
Галузь може швидко зростати до 2035 року завдяки своєму зародженню. Але цей процес може поступово сповільнитися. Проте навіть на піку вона складатиме лише невелику частку загального транспортного ринку. Пасажирські eVTOL складатимуть еквівалент менше 1% від перевезень наземним транспортом.
Зростання галузі, ймовірно, залежатиме від ціни, задоволеності клієнтів і темпів розвитку акумуляторних батарей.
Оскільки галузь лише зароджується, будь-хто може отримати суттєву частку.
Хоча пасажирські eVTOL все ще знаходяться в зародковому стані, перспектива їх масштабування може бути привабливою для нових учасників. Коли ринок досягне певного розміру, економія за рахунок масштабу та залучення клієнтів, ймовірно, призведе до консолідації ринку. Провідні гравці поглинатимуть менш успішних конкурентів.
Ліки від ожиріння та пов’язаних із ним станів

Фото: DR
Оскільки світ стає все більш процвітаючим і люди живуть довше, очікується, що і без цього великий вплив хронічних захворювань, таких як серцево-судинні захворювання, хронічна обструктивна хвороба легень (ХОЗЛ), рак, діабет і захворювання мозку (включаючи хворобу Альцгеймера), зростатиме. Прогнозується, що лише в Сполучених Штатах кількість людей старше 50 років із принаймні одним хронічним захворюванням подвоїться з 72 млн у 2020 році до 143 млн до 2050 року.
Поширення хронічних захворювань і ожиріння спонукала фармацевтичні компанії до гонки у розробці більш ефективних терапевтичних засобів, які могли б внести поступові зміни в лікування та управління цими захворюваннями.
Швидко зростаючий ринок ліків від ожиріння готовий до подальшого розширення. Оскільки фармацевтична промисловість інвестує в медичні рішення для багатьох хронічних захворювань, потенціал для нових проривів свідчить про те, що ці методи лікування, ймовірно, стануть ареною.
Автори дослідження зосередилися саме на індустрії ліків від ожиріння, яка вже стала проривом, як реальний приклад того, що може статися з лікуванням хронічних захворювань. Очікується, що її зростання та швидкий розвиток технологічних інновацій можуть випливати з стабільного попиту, чутливості споживачів до ціни на фармацевтичні препарати та рівня лікування пацієнтів.
Ринок може зрости з $24 млрд у 2022 році до $120−280 млрд до 2040 року.
Ключовим чинником кількох ринкових сценаріїв є ціна на ліки від ожиріння. Хоча аналіз припускає, що покращення клінічних результатів, зниження витрат на розробку та виробництво, посилення конкуренції та втрата ексклюзивності з часом призведуть до зниження цін. А це розширить кількість пацієнтів, які отримують доступ до цих ліків від ожиріння. Така чутливість до ціни зумовлена унікальною природою фармацевтичного ринку, де ціни формуються не лише попитом та пропозицією, а й залежать від специфічного для кожної країни поєднання вимог до прав інтелектуальної власності, політики регулювання охорони здоров’я, а також місцевої конкуренції.
Запровадження нових препаратів для лікування ожиріння вже почало зміщувати частку ринку в бік тих, хто першим зайшов на порожній ринок, водночас спонукаючи інші провідні фармкомпанії розробляти власні препарати.
Враховуючи ймовірність посилення цінового тиску після появи генериків, нинішні гравці, ймовірно, матимуть стимули розробляти нові патентовані лікарські препарати з вищою ефективністю, меншою кількістю побічних ефектів або менш нав’язливими методами прийому, наприклад, таблетки або капсули замість ін’єкцій.
Електростанції ядерного поділу

Фото: DR
Атомні електростанцій з’явилися у 1950-х роках. Сегмент охоплює будівництво електростанцій, які використовують ядерний поділ для виробництва енергії, включаючи традиційні великомасштабні реактори (LSR), а також малі модульні реактори (SMR) і мікрореактори, які є останнім технологічним досягненням.
Ядерні реактори ділення є провідним джерелом електроенергії, що виробляється без викидів парникових газів.
Оскільки попит на енергію зростає з економічним розвитком, прогнозується, що з 2022 до 2040 року виробництво електроенергії приблизно подвоїться.
А завдяки зусиллям щодо декарбонізації енергетичний баланс може суттєво змінитися. Споживачі енергії відмовляються від джерел із інтенсивними викидами, таких як вугілля та інше викопне паливо. Атомна енергетика має високий потенціал для задоволення цих потреб.
Як приватні інвестори, так і уряди на багатьох ринках стимулюють розвиток атомної генерації. Інвестори виявляють інтерес, незважаючи на те, що галузь має високі капітальні витрати, а інвестиції потребують багато часу, щоб принести прибуток. Глобальне венчурне фінансування ядерних компаній зросло з $60 млн у 2018 році до $390 млн у 2022 році.
Зростання інвестицій у ядерний поділ може залежати від зменшення капітальних витрат і часу, необхідного для будівництва великих реакторів і SMR.
Очікується, що доходи галузі зростуть з $18 млрд у 2022 році до $65−150 млрд до 2040 р. Більш стрімкий розвиток може статися, якщо витрати на будівництво атомної електростанції суттєво впадуть, що призведе до зростання ринку до $400 млрд у 2040 р.
У 2022 р. світове виробництво електроенергії становило 27 000 ТВт*год. 10% цієї енергії було отримано від ядерних джерел, близько 30% – від альтернативних джерел, таких як сонце та вітер, а решта 60% – від джерел з більшими викидами, таких як вугілля та природний газ. Атомна енергетика може генерувати від 8 до 19% світової електроенергії до 2040 року.
У будівництві АЕС є кілька провідних гравців із великими частками ринку, хоча нові учасники пробиваються з новими технологіями. Високі витрати на дослідження та розробки, необхідні для проектування та будівництва ядерних реакторів, разом із суворими нормативними та ліцензійними вимогами, сприяють великим компаніям із великою часткою ринку, таким як Hitachi, Westinghouse та Китайська національна ядерна корпорація (CNNC). На даний момент у світі налічується близько 120 власників і 90 операторів АЕС.
Але нові учасники розробляють власні технології і можуть їх масштабувати або продати державним компаніям. Наприклад, у 2022 році TerraPower залучила $830 млн венчурного капіталу. Міністерство енергетики США додало понад $2 млрд від на будівництво атомної електростанції.
Однак досвідчені гравці, ймовірно, збережуть значну присутність на ринку, враховуючи їх масштаб, існуючі контракти та досвід державного фінансування.
За матеріалами biz.nv.ua


