Велика війна викликала бум попиту на карти Таро в Україні. Хто навчився заробляти на містичному бізнесі десятки мільйонів гривень?
Під час великого вторгнення в Україні щороку подвоюються продажі карт Таро. Хто найбільше на цьому заробив і як довго зростатиме цей ринок?
Коли малювали першу колоду, у художника згорів планшет, а під час її друку зламався верстат – типографію паралізувало на тиждень, пригадує власник компанії Strateg Олександр Сивак серію негараздів під час запуску першої лінійки карт Таро наприкінці 2022 року.
Найбільший в Україні виробник товарів для дозвілля планував запустити цю категорію ще в 2021‐му – тоді Сивак натрапив на аналітику про популярність Таро на Заході. Він вирішив, що масовий інтерес в Україні – питання часу.
Ринок карт Таро у 2025 році досягне $85 млн і зростатиме на 5,04% щороку до 2030‐го, за даними Cognitive Market Research. Паранормальні товари набули популярності через спроби людей впоратися з невизначеністю під час ковіду, каже співзасновниця маркетингової агенції MOKO Тетяна Мокренко.
Попит розганяли світові фешн‐бренди Dior, Valentino та Alexander McQueen, які з 2019 року створюють колекції аксесуарів за мотивами карт Таро, пояснює PR‐менеджерка MOKO Софія Бабяк.
Сивак зі Strateg дослідив український ринок – ціни на колоди стартували від 600 грн. «Почали міркувати, як заповнити бюджетний сегмент», – розповідає підприємець. На низькій ціні Strateg зосереджувався й раніше – продавав аналоги популярних настільних ігор Monopoly та UNO вдвічі‐втричі дешевше за оригінал.
Запуск Таро виявився успішним: за частину 2022 року Strateg продав 50 000 колод, за наступні два роки – вдесятеро більше. Продажі за пʼять місяців 2025‐го – 160 000 колод. За цей період Таро принесли Strateg приблизно 100 млн грн виторгу, стверджує власник.
У 2024‐му Таро дали приблизно 40 млн грн, або 7% виторгу Strateg, який становив 570 млн грн (верифікувати ці дані складно, оскільки компанія не консолідує фінансові результати. – Forbes).
Чому Таро «вистрілили» в Україні і хто на цьому заробляє?
Попит на відповіді у картах Таро
Карти Таро – колода з 78 карт для ворожіння. У 2022-му зацікавленість у купівлі в Україні різко підскочила з нуля до 50-75 запитів у Google на тиждень, за даними МOKO.
Раніше карти використовували лише професійні ворожки, а після повномасштабного вторгнення вони перейшли у широкий вжиток, говорить експерт із поведінкової економіки Володимир Вахітов. «Аматорський підхід дає відчуття, що робити розклад простіше, ніж трактувати гороскопи», – каже він.
Попит підживлює засилля прогнозів у медіа та соцмережах. 60% найпопулярніших онлайн‐медіа публікують гороскопи та прогнози ясновидців, свідчить дослідження Інституту масової інформації за 2024 рік. У Meta кількість рекламних оголошень із ключовим словом «таро» зросла з 55 у 2023‐му до 6500 торік, каже CEO агенції інфлюенс‐маркетингу Nordleaf Юлія Віщук.

«Найшвидші бізнеси інтегрували Таро в асортимент, коли тренд «вистрілив». У 2024‐му його підхопили інші», – пояснює Мокренко з MOKO.
Тренд стимулюють блогери – в українському TikTok контент із Таро створюють 86 акаунтів із понад 5000 підписників, в Instagram – 129 акаунтів. У YouTube Таро присутнє на 206 каналах із понад 1000 підписників, ділиться власним аналізом Віщук з Nordleaf. «Ми надсилали наші карти 10 тарологам, які ворожили ними у своїх відео», – розповідає директорка з розвитку Strateg Ірина Сивак.
Таро стали популярним подарунком, розповідає керівник відділу торгового маркетингу мережі «Аврора» Денис Килівник. Паранормальні вірування притаманні 43% українців через кризову ситуацію, зокрема 15% вірять у тарологію, свідчить опитування КМІС за лютий – березень 2024 року. Попит на карти зростає серед українців, чиї рідні зникли безвісти на війні, зазначає Вахітов. На червень 2025‐го, за даними МВС, цей статус мають понад 70 000 осіб.
Таро з «Аврори»
Strateg виготовляє шість товарних позицій у категорії Таро на власному виробництві в Одесі. Розробляє колоди половина з 20 штатних дизайнерів, розповідає Ірина Сивак. Більшість виробів коштує до 200 грн у роздріб, у дорогому сегменті – 600-1500 грн. «Займаємо приблизно 90% ринку бюджетних колод і пʼяту частину преміальних», – оцінює Сивак, посилаючись на власні дані.
Потужності дозволяють друкувати 10 000 бюджетних колод за три дні. «Оптова ціна – 60 грн за штуку, прибутковість до 20-35%», – говорить Сивак. З 2023 року колоди Strateg представлені в мережі «Аврора», з якою компанія співпрацює з 2015‐го; відпускна ціна – 129 грн.
Преміальні колоди Strateg упаковує в яскраві металеві бокси або картонні тубуси з ламінацією. Партнерські підприємства виготовляють такі упаковки за місяць‐півтора, каже Сивак. Дорогі колоди продавати вигідніше – націнка сягає сотень відсотків від собівартості (компанія її не розкриває).
Левову частку продажів забезпечують офлайн‐продавці: мультимаркети «Аврора», «Копійочка» та менші ритейлери. На власний сайт, соцмережі та маркетплейс Rozetka припадає до 15% доходу від Таро – там Strateg продає преміальні колоди. «Бюджетні продавати в інтернеті невигідно – вартість залучення покупця сягає $3-9», – пояснює Сивак.
Онлайн‐лідери інші. Найбільший продавець на Rozetka – Orner, потім езотеричні онлайн‐магазини Giggle і «Етномаг» та американський виробник настільних ігор Avalon Hill, каже бренд‐менеджер Rozetka Андрій Ковалевський. Суми продажів не уточнює через комерційну таємницю.
Суперечливий тренд
Пік продажів Таро в «Аврорі» припав на серпень 2023 року і на грудень того ж року, свідчить аналітика ритейлера (цифри не уточнюються). У квітні та листопаді 2024‐го продажі впали до мінімуму, а наприкінці року становили половину грудневого рекорду 2023‐го. За словами комерційного директора «Аврори» Олександра Доценка, торік продали до 100 000 колод.
Динаміку підтверджують й інші ритейлери. На Rozetka продажі Таро зростали у 3,5 раза в 2021-2023 роках, але у 2024‐му впали на 18% порівняно з попереднім роком, зазначає бренд‐менеджер Ковалевський.
Натомість Strateg і Orner наростили продажі на тлі загального спадного тренду. Orner запустив колекційні колоди у 2022 році. За перший рік продали 2500 штук, у наступні два – 11 400 та 25 000 колод відповідно, розповідає бренд‐менеджерка Анастасія Жданова. За підрахунками Forbes Ukraine, це могло принести компанії 18-23 млн грн (з огляду на роздрібну ціну 699 грн та оптову, приблизно вдвічі меншу).

Першу колоду Orner замовив на партнерській друкарні, її купували здебільшого тарологи. Хоча класичною вважається колода Райдера‐Вейта XIX століття, є й тематичні адаптації. Продажі компанії зросли завдяки колаборації зі стрит‐художницями сестрами Фельдман, які намалювали для Orner ексклюзивні ілюстрації, додає Жданова.
На червень 2025‐го Orner пропонує 10 колод, найпопулярніші – стандартні Таро Райдера‐Вейта та навчальні карти. Продажі можуть утримуватися протягом цього року, але вже у 2026‐му очікується спад, говорить Мокренко з MOKO.
Попит на Таро та суміжні сфери – езотерику й астрологію – залишатиметься, доки в країні тривають війна та економічна криза, прогнозує Олександр Сивак зі Strateg. Компанія Orner планує розширювати асортимент, враховуючи тренди на західних ринках та відгуки клієнтів, додає Жданова.
За матеріалами forbes.ua