До 60 000 грн з книги. В Україні лічені автори заробляють на життя літературою.
Заробити на книжці – місія нездійсненна? «Хіба що з десять авторів в Україні можуть жити лише на доходи з письменницької діяльності», – каже видавець та автор Макс Кідрук. Які роялті отримують топові автори та чи може професія письменника перестати бути синонімом бідності?
«Я очікував, що «Я бачу, вас цікавить пітьма» буде популярною так само, як батьки вірять, що їхня дитина найкраща», – каже письменник Ілларіон Павлюк. Психологічний трилер про кримінального психолога Андрія Гайстера, що полює на серійного маніяка на прізвисько Звір, Павлюк писав 15 місяців. Книга вийшла у жовтні 2020 року.
Через пʼять років після релізу ажіотаж навколо «Пітьми» не стихає. Детектив очолював списки найпопулярніших книжок видавництва ВСЛ у 2023 і 2024 роках, увійшов до переліку найчитаніших книжок Forbes Ukraine у 2024‐му, поступившись лише світовим хітам — роману Коллін Гувер «Покинь, якщо кохаєш» та книзі «Панк 57» Пенелопи Дуглас. Права на переклад «Пітьми» придбали видавництва з Чехії, Словаччини, Угорщини, Латвії, Фінляндії та Азербайджану – більшість планують видати її у наступні два роки.
У 2023–2024 роках українці придбали понад 109 000 друкованих примірників «Пітьми». За оцінками Forbes Ukraine, це принесло Павлюку майже 3 млн грн роялті. Доходи письменника від двох інших його трилерів – «Білий попіл» і «Танець недоумка» – Forbes Ukraine оцінює більш як в 1 млн грн.

Продажі книг Павлюка – за кількістю та ймовірними доходами – найбільші серед сучасних українських авторів за останні два роки. Цифри Павлюка – аномалія, середній наклад в Україні у 50 разів менший, у 2024‐му становив 2346 примірників, за даними Українського інституту книги (УІК).
За середньої ціни на книгу в 400 грн (оцінка співрозмовників Forbes Ukraine) та роялті у 9% із середньостатистичного тиражу автори можуть претендувати на 30 000–60 000 грн. На серпень 2025‐го це трохи більш ніж дві середньомісячні зарплати, за даними Work.ua, хоча робота над книгою може тривати місяці чи роки.
У 2024 році дохід видавців зріс на 31%, а обсяг ринку сягнув 8 млрд грн ($200 млн), констатує УІК. Видано 14 500 книжок і брошур загальним накладом 34 млн примірників, а сукупний річний тираж зріс на 21%.
Скільки заробляють українські письменники та чи реально збільшити доходи від цього фаху?
Вища ліга?
У 2022 році британська організація авторського ліцензування та зборів опублікувала результати опитування 60 000 письменників. Результат – 10% найбільш продаваних письменників отримували 47% загального доходу.
Модель «Переможець забирає все» притаманна й Україні. «Гадаю, в нас є з десяток авторів, які можуть жити з літературної творчості, – каже письменник Макс Кідрук. – І це збіса багато».
У листопаді 2022‐го подружжя Макс і Тетяна Кідруки заснувало видавництво «Бородатий Тамарин», відтоді автор поєднує письменництво з видавничим бізнесом. На початку 2023 року вийшов науково‐фантастичний роман Кідрука «Колонія».
За наступні два роки читачі придбали понад 52 000 примірників «Колонії» й забезпечили автору майже 1,3 млн грн роялті, за підрахунками Forbes. Стільки ж принесли 10 інших книг Кідрука, які виходили у «Бородатому Тамарині» та КСД.
Літературне роялті
Діапазон роялті, який пропонують письменникам українські видавці, становить від 3% до 15%. Відсоток, що його отримують автори дитячої літератури, ближчий до нижньої межі: ілюстрації потребують додаткових витрат. Авторам дорослої літератури видавці можуть платити більше. На вищі відсотки роялті можуть претендувати й автори бестселерів.
Існує явище «ескалаторного роялті». Це модель виплат автору, коли відсоток роялті зростає зі збільшенням кількості проданих примірників. «Ми таке бачимо рідко й лише із закордонними авторами», – каже видавець Антон Мартинов. Крок підвищення зазвичай становить 0,5% або 1%, додає він.
Зароблені кошти автор спрямовує на нові книги – наприклад, на створення ілюстрацій, карт і 3D‐обкладинки «Колапсу», другої частини «Колонії», яку готують на січень 2026‐го. Ці витрати він покриває з роялті, які отримує від КСД. Вони становлять 200 000–300 000 грн на півріччя, каже письменник.
Після завершення ліцензійних договорів із КСД Кідрук планує видавати деякі з ранніх книг у «Бородатому Тамарині». «Як видавець я зможу заробляти на них більше», – каже він.

Письменництво приносить менше грошей і порівняно з роботою терапевта, розповідає психолог Володимир Станчишин. У 2023–2024 роках читачі придбали понад 100 000 примірників його книг «Стіни в моїй голові», «Для стосунків потрібні двоє» та «Емоційні гойдалки війни».
«Це не є моїм основним джерелом доходу», – каже Станчишин. Його заробітки від продажу книг у 2023-2024 роках Forbes оцінив майже у 1,6 млн грн.
Враховуючи вартість сеансу в 4000 грн, щоб заробити таку саму суму у психотерапії, авторові потрібно було б за два роки провести 400 зустрічей із клієнтами. «Але й за рахунок того, що книги добре продаються, моя психотерапія може приносити більше», – пояснює Станчишин.
Збільшити кількість хітів
«Успіх топавторів мотивує інших», – каже засновник книгарень Readeat Дмитро Феліксов. Одна з перспектив зростання книжкового ринку – більше письменників і, відповідно, контенту, вважає він. «Зараз ми маємо вигляд імпортерів», – пояснює підприємець.
У 2024 році серед художньої літератури було 32% перекладних книг, які становили 69% загальних тиражів, свідчать дані УІК.
«Це нормальний розподіл», – переконаний Кідрук. За винятком США, на більшості іноземних ринків переважають саме перекладні автори, каже письменник.
Середні наклади українських авторів знижуються, розповідає співзасновниця видавництва «Віхола» Ілона Замоцна. Причина – після успішного 2024 року книжковий ринок почав просідати, пояснює вона. «Раніше ми друкували книгу середнім накладом у 2500–3000 примірників, а зараз – до 2000», – каже видавчиня.
Серед більш ніж 200 авторів «Віхоли» тиражем 5000 і більше примірників на рік можуть похвалитися до 10 письменників.
«Далі йде великий відрив», – говорить Замоцна. У роботі у видавництва «Лабораторія» орієнтовно 50 проєктів з українськими письменниками. «Книг, які перетнули межу в 10 000 примірників, лише декілька», – розповідає засновник цього видавництва Антон Мартинов.
Промоція українських авторів має стати напрямом державної політики, переконана Замоцна. Для цього треба переглянути програми, що вже існують, каже видавчиня. Простий приклад. У 2025 році «Віхола» подала нову книгу Віри Агеєвої – однієї зі своїх топавторок із сукупними продажами 18 000 примірників у 2023–2024 роках – на конкурс від Мінкульту, переможцю якого могли частково профінансувати книгу.
«Виявилося, що після цього конкурсу книжку не можна продавати, тобто її не можна буде знайти у книгарнях, – каже Замоцна. – Вона просто лягає у бібліотеку».
Одного рецепта успіху, як зробити книжковий хіт в Україні, немає, погоджуються всі співрозмовники Forbes Ukraine. Поганий твір важко «продати» читачам, переконаний Павлюк, однак популярність добре написаної книги може підвищити грамотне просування. «Макс Кідрук – батько феноменального в Україні книжкового маркетингу», – каже Павлюк.
У 2023 році Кідрук влаштував промотур «Колонії». «Без нього такого успіху не було б», – каже автор. Розвиток соцмереж зруйнував попередні канали поширення інформації, тож іти до читачів і розказувати їм про книгу – єдине, що зараз діє, переконаний Кідрук. «За умови, що книжка хороша», – додає він.
За матеріалами forbes.ua