Масштабні російські ракетно-дронові атаки призводять до того, що українці вимушені ночувати у підвалах, підземних паркінгах та метро. Для покращення комфорту вони купують розкладні ліжка та матраци. Чи встигають мережі забезпечувати попит?
«Ліжко в паркінгу вже маємо. Килимок теж. То я думаю картину повісити, столик поставити, заміокулькас», — написала 23 червня у facebook Юлія Бевзенко, авторка культурно-історичного проєкту Шукай. І виклала фото розкладного ліжка, придбаного у мережі JYSK.
Після масованих атак шахедами і ракетами в Україні виник підвищений попит на похідні розкладні ліжка. NV Бізнес розпитав великих продавців про зміни у продажах та ціновій політиці на таку категорію товарів. Що відбувається в JYSK Україна, Епіцентр та Rozetka?
У лідерах — Київ
Усі опитані NV Бізнес продавці підтвердили факт зростання попиту на туристичні шезлонги, похідні розкладні ліжка та матраци, які українці використовують під час повітряних тривог у сховищах.
«З активізацією ракетно-дронових ударів по українських містах ми спостерігаємо суттєве пожвавлення попиту на меблі, які можуть використовуватися для більш комфортного перебування в укриттях, — каже директорка з розвитку проєкту All4Rest мережі Епіцентр Світлана Лісанті. — Наприклад, продажі розкладних ліжок у червні зросли на 41% у порівнянні з травнем та на 27% відносно аналогічного періоду минулого року».
За її словами, у категорії туристичних меблів також зафіксовано зростання на 30% порівняно з травнем та на 44% відносно червня минулого року.
У JYSK Україна зафіксували найбільший приріст у Києві: «За останні три тижні червня порівняно з травнем — попит зріс приблизно на 20−25% залежно від категорії товарів. Це пов’язано з активізацією масованих обстрілів, що спонукає більшу кількість людей облаштовувати безпечні місця для перебування під час повітряних тривог». У цій мережі попит зріс на розкладні ліжка, надувні матраци, складані матраци, топматраци.
В інших регіонах України значного зростання продажів цих товарів поки не фіксують. «Натомість у Сумах спостерігаємо підвищений попит на вакуумні пакети, які використовують для пакування речей. Це, на жаль, може свідчити про те, що частина людей планує виїжджати з цього регіону», — констатують у JYSK Україна.
У пресофісі Rozetka вважають, що на такі зміни у продажах впливають не тільки обстріли. «Зокрема, туристичні розкладні ліжка наразі використовують військові, також впливає початок туристичного сезону», — повідомили в компанії.
У Rozetka кажуть, що через довгу логістику з Азії виник легкий дефіцит товарів цього напряму. JYSK Україна вдається забезпечувати достатній запас товарів завдяки ефективній логістиці та співпраці з європейськими дистрибуційними центрами.
У мережі Епіцентр нестачі товарів цих категорій також немає. «Хоча ми фіксуємо деякі тимчасові відхилення від плану поставок через те, що українські постачальники не встигають виробляти більше товару під зростання попиту. Водночас закордонні аналоги (в основному китайського виробництва) присутні в достатній кількості», — повідомила Світлана Лісанті.
Ціни дивують
Зазвичай, коли попит різко зростає, то вартість товарів збільшується. Проте опитані NV Бізнес гравці кажуть, що в сегменті розкладних ліжок такої тенденції немає. У Rozetka повідомили, що ціни збільшились незначно або залишилися майже на рівні 2024 року. Найбільш популярні моделі на цьому маркетплейсі коштують від 1499 до 3689 грн.
За словами Лісанті з Епіцентру, мережа свідомо стримує зростання цін, оптимізуючи логістику, співпрацюючи з українськими й закордонними виробниками та скорочуючи власні витрати.
У JYSK Україна кажуть, що попри інфляційні та девальваційні впливи, їм також удалося уникнути суттєвого росту цін на продукцію загалом і, зокрема, на такі товарні категорії, як матраци та ліжка. «У першу чергу — цього досягнуто за рахунок покращення закупівельних цін, у другу чергу — за рахунок скорочення націнки компанії — маржинальності продукції. Більше того — акційні ціни на одні й ті самі товари цього року можуть бути привабливішими для споживача, ніж рік тому», — наголосили в мережі.
Що вибирають споживачі
Співробітниця однієї з енергетичних компаній у розмові з журналістом NV Бізнес розповіла, що планує купити, як мінімум, одне розкладне ліжко, щоб комфортніше почуватися з дитиною у сховищі. Одним із ключових чинників у її виборі була невелика вага товару, щоб без сторонньої допомоги спустити його з квартири в підвал будинку.
Проте в Епіцентрі, спираючись на власні дані, кажуть, що вага не є визначальним фактором при покупці. Найбільшим попитом користується продукція нижнього цінового сегменту. Це переважно ліжка з матрацами, складні матраци та топматраци. Продажі дорожчих товарів теж зростають, але не так суттєво, повідомили в Епіцентрі.
«Краще використовувати туристичні меблі, вони легкі та зручно транспортуються», — каже Світлана Лісанті.
У JYSK Україна відзначають такі ключові характеристики, на які звертають увагу споживачі:
• Ціна: покупці віддають перевагу доступним моделям, які забезпечують оптимальне співвідношення ціни та якості;
• Вага і компактність: легкі та портативні вироби зручні для перенесення до укриттів, таких, як підземні паркінги, або для використання вдома, наприклад, у коридорах чи ванних кімнатах;
• Функціональність: моделі з вбудованими матрацами або можливістю швидкого складання/розкладання є особливо популярними через їхню практичність.
«Ці товари допомагають людям облаштувати тимчасові місця для відпочинку у ванних кімнатах, на паркінгах, коридорах, холах будівель тощо в умовах повітряних тривог», — резюмують у JYSK Україна.
Плани на майбутнє
Ситуація, судячи з усього, стане складнішою. «Росія вкладається у безпілотну складову, Росія планує збільшувати кількість дронів в ударах по нашій державі», — зазначив президент Володимир Зеленський.
Тому попит на згадані товари може не лише зберегтися, але й збільшитися. «Зараз наш товарний запас складає близько трьох місяців, проте ми вже зробили нові замовлення й очікуємо на поставки», — кажуть в Епіцентрі.
У JYSK Україна наголошують, що система закупівель і логістики компанії є централізованою та гнучкою: «Замовлення товарів узагалі відбувається автоматично — програма реагує на зростання попиту на певні категорії та пропонує за потреби збільшити обсяг постачання на магазин».
За матеріалами biz.nv.ua