Програма “УЗ-3000” стартує 1 грудня і триватиме 4 місяці: деталі

Ключові деталі програми «УЗ-3000», які озвучила прем’єр-міністерка Юлія Свириденко під час години запитань до уряду у Верховній Раді 7 листопада.

Контекст і мотивація

Укрзалізниця перебуває в непростій ситуації: пасажирський сегмент зазнав великих збитків — за даними компанії, в 2024 році пасажирські перевезення принесли збиток ~18 млрд грн. У пікові періоди (канікули, святкові дати) пасажиропотік значно вищий, тоді як у низький сезон вагони їздять недостатньо заповненими. Уряд і УЗ вбачають у програмі «УЗ-3000» інструмент для:

  • соціальної підтримки громадян (безоплатні поїздки);
  • стимулювання мобільності населення у зимовий/низький сезон;
  • ефективнішого використання ресурсів УЗ — заповнення вільних місць без створення великих додаткових витрат.

Умови програми — що і як

Хто зможе скористатися

  • Програма стартує 1 грудня 2025 року як пілот, на прифронтові маршрути.
  • У повному режимі — у січні–лютому (в подальшому розглядають жовтень-листопад) на інші напрямки.
  • Буде доступна також для дітей (через батьків).

Що пропонують

  • Кожному користувачу — до 3 000 км безоплатних поїздок (чому 3000? Бо це дорівнює відстані найдовшого на сьогодні маршруту – із Запоріжжя в Ужгород).
  • Орієнтовно до 4 поїздок на людину (або дві поїздки «туди-назад»).
  • Квитки можна буде придбати лише на себе або на дитину, аби уникнути масштабного спекулювання.

Їзда і квитки

  • Програма не поширюється на: міжнародні рейси, класи СВ, 1 клас, преміум-вагони.
  • Доступні класи — купе і плацкарт.
  • Механіка: у додатку УЗ з’явиться «банк километрів», можна буде фільтрувати рейси, які під програму потрапляють.
  • “УЗ” зараз розробляє механізм, аби українці, які не мають смартфонів, також змогли скористатись програмою. Один із основних варіантів – можна буде звернутись у спеціальні центри, де працівники “УЗ”, допоможуть підібрати безкоштовні квитки.

Фінансування і компенсація

  • Програма не потребує додаткових бюджетних коштів: УЗ планує покрити втрати за рахунок використання вільних місць у непіковий час і за рахунок преміум-сегменту (запровадження динамічного ціноутворення).
  • За оцінкою УЗ, «гірший сценарій» втрати доходу — ~400 млн грн.

Вплив і переваги

Для громадян

  • Можливість безкоштовно (або майже безкоштовно) подорожувати залізницею в період низького сезону — гарна підтримка соціально.
  • Особливо актуально для мешканців прифронтових областей, чи тих, хто має рідних на службі чи в інших регіонах.
  • Стимул до подорожей у внутрішньому просторі країни, хоча не в пікові дати.

Для УЗ і залізничної системи

  • Краща завантаженість поїздів у низький сезон — менше порожніх місць, краще використання ресурсів.
  • Позитивний імідж — соціально відповідальна компанія, урядова підтримка.
  • Новий канал залучення пасажирів, можливо стимулює супутні витрати (чай, постіль, послуги в дорозі) навіть на безкоштовному квитку.

Економічний та соціальний контекст

  • Програма вписується у загальну політику зимової підтримки населення, мобільності й соціальної інклюзії.
  • У часи війни та післявоєнного відновлення підвищення внутрішньої мобільності, зв’язків між громадами, доступності перевезень має додаткову цінність.
  • Зменшує навантаження на пікові періоди, коли квитки розкуповуються швидко, і водночас використовує період коли попит низький — це стратегічно ефективно.

Ризики та виклики

  • Можлива спекуляція — купівля квитків через посередників, перепродаж. УЗ вже передбачає обмеження (лише на себе/дитину) але ризик залишається.
  • Програма орієнтується на непіковий сезон — це означає обмеження вибору рейсів (дати/час/напрямки можуть бути не ідеальними для кожного).
  • Неповне охоплення — не всі класи, не всі напрямки (міжнародні виключені), що означає, що бажання користувачів можуть не повністю задовольнитися.
  • Неясність щодо повного масштабування: пілотна фаза, обмежена кількість квитків (200-250 тис. на місяць) — конкуренція за місця може бути.
  • Ефект на доходи УЗ: хоча компанія вказує, що втрати незначні, все ж залишається ризик, що без належного управління це призведе до недоотриманих доходів та навантаження на інші сегменти.

Програма «УЗ-3000» — це досить вдала ініціатива на стику соціальної політики та оптимізації інфраструктурних ресурсів. Вона має потенціал стати ефективним інструментом підвищення мобільності населення у період низької активності, особливо в контексті внутрішньої стабілізації країни під час війни.

Однак успішність залежатиме від того, наскільки чітко будуть реалізовані механізми: контроль за використанням, прозорість критеріїв, зручність для користувача, а також чи дійсно вдасться уникнути витіснення доходів УЗ чи створення навантаження на преміум-сегмент.

Якщо реалізувати все грамотно, програма може стати прикладом «win-win» для держави, компанії та громадян.

За матеріалами espreso.tv

Вверх