Ключові деталі програми «УЗ-3000», які озвучила прем’єр-міністерка Юлія Свириденко під час години запитань до уряду у Верховній Раді 7 листопада.
Контекст і мотивація
Укрзалізниця перебуває в непростій ситуації: пасажирський сегмент зазнав великих збитків — за даними компанії, в 2024 році пасажирські перевезення принесли збиток ~18 млрд грн. У пікові періоди (канікули, святкові дати) пасажиропотік значно вищий, тоді як у низький сезон вагони їздять недостатньо заповненими. Уряд і УЗ вбачають у програмі «УЗ-3000» інструмент для:
- соціальної підтримки громадян (безоплатні поїздки);
- стимулювання мобільності населення у зимовий/низький сезон;
- ефективнішого використання ресурсів УЗ — заповнення вільних місць без створення великих додаткових витрат.
Умови програми — що і як
Хто зможе скористатися
- Програма стартує 1 грудня 2025 року як пілот, на прифронтові маршрути.
- У повному режимі — у січні–лютому (в подальшому розглядають жовтень-листопад) на інші напрямки.
- Буде доступна також для дітей (через батьків).
Що пропонують
- Кожному користувачу — до 3 000 км безоплатних поїздок (чому 3000? Бо це дорівнює відстані найдовшого на сьогодні маршруту – із Запоріжжя в Ужгород).
- Орієнтовно до 4 поїздок на людину (або дві поїздки «туди-назад»).
- Квитки можна буде придбати лише на себе або на дитину, аби уникнути масштабного спекулювання.
Їзда і квитки
- Програма не поширюється на: міжнародні рейси, класи СВ, 1 клас, преміум-вагони.
- Доступні класи — купе і плацкарт.
- Механіка: у додатку УЗ з’явиться «банк километрів», можна буде фільтрувати рейси, які під програму потрапляють.
- “УЗ” зараз розробляє механізм, аби українці, які не мають смартфонів, також змогли скористатись програмою. Один із основних варіантів – можна буде звернутись у спеціальні центри, де працівники “УЗ”, допоможуть підібрати безкоштовні квитки.
Фінансування і компенсація
- Програма не потребує додаткових бюджетних коштів: УЗ планує покрити втрати за рахунок використання вільних місць у непіковий час і за рахунок преміум-сегменту (запровадження динамічного ціноутворення).
- За оцінкою УЗ, «гірший сценарій» втрати доходу — ~400 млн грн.
Вплив і переваги
Для громадян
- Можливість безкоштовно (або майже безкоштовно) подорожувати залізницею в період низького сезону — гарна підтримка соціально.
- Особливо актуально для мешканців прифронтових областей, чи тих, хто має рідних на службі чи в інших регіонах.
- Стимул до подорожей у внутрішньому просторі країни, хоча не в пікові дати.
Для УЗ і залізничної системи
- Краща завантаженість поїздів у низький сезон — менше порожніх місць, краще використання ресурсів.
- Позитивний імідж — соціально відповідальна компанія, урядова підтримка.
- Новий канал залучення пасажирів, можливо стимулює супутні витрати (чай, постіль, послуги в дорозі) навіть на безкоштовному квитку.
Економічний та соціальний контекст
- Програма вписується у загальну політику зимової підтримки населення, мобільності й соціальної інклюзії.
- У часи війни та післявоєнного відновлення підвищення внутрішньої мобільності, зв’язків між громадами, доступності перевезень має додаткову цінність.
- Зменшує навантаження на пікові періоди, коли квитки розкуповуються швидко, і водночас використовує період коли попит низький — це стратегічно ефективно.
Ризики та виклики
- Можлива спекуляція — купівля квитків через посередників, перепродаж. УЗ вже передбачає обмеження (лише на себе/дитину) але ризик залишається.
- Програма орієнтується на непіковий сезон — це означає обмеження вибору рейсів (дати/час/напрямки можуть бути не ідеальними для кожного).
- Неповне охоплення — не всі класи, не всі напрямки (міжнародні виключені), що означає, що бажання користувачів можуть не повністю задовольнитися.
- Неясність щодо повного масштабування: пілотна фаза, обмежена кількість квитків (200-250 тис. на місяць) — конкуренція за місця може бути.
- Ефект на доходи УЗ: хоча компанія вказує, що втрати незначні, все ж залишається ризик, що без належного управління це призведе до недоотриманих доходів та навантаження на інші сегменти.
Програма «УЗ-3000» — це досить вдала ініціатива на стику соціальної політики та оптимізації інфраструктурних ресурсів. Вона має потенціал стати ефективним інструментом підвищення мобільності населення у період низької активності, особливо в контексті внутрішньої стабілізації країни під час війни.
Однак успішність залежатиме від того, наскільки чітко будуть реалізовані механізми: контроль за використанням, прозорість критеріїв, зручність для користувача, а також чи дійсно вдасться уникнути витіснення доходів УЗ чи створення навантаження на преміум-сегмент.
Якщо реалізувати все грамотно, програма може стати прикладом «win-win» для держави, компанії та громадян.
За матеріалами espreso.tv


