Уряд ухвалив постанову, яка запускає програму 3000 км Україною. Про це повідомила пресслужба «Укрзалізниці» 2 грудня. Ініціатива стартує в тестовому режимі в грудні і дозволить мешканцям прифронтових територій подорожувати поїздами для відвідування родичів або тимчасового переїзду в інші регіони на зимовий період. Для компенсації витрат на програму в січні УЗ запровадить преміум-сегмент із динамічним ціноутворенням на квитки.
Програма передбачає 3000 км поїздок у непікові періоди, коли є вільні місця. Квитки будуть доступні в плацкарті, купе, регіональних поїздах та 2-му класі «Інтерсіті».
Скористатися програмою можна через застосунок «Укрзалізниці». Квитки можна оформляти з 3 грудня з 10:00, подорож розпочати – з 5 грудня. Кожен учасник отримує до чотирьох поїздок в сумі 3000 км.
Придбати «безкоштовні» квитки на першому етапі програми можна буде лише на окремі потяги та винятково до чи з прифронтових населених пунктів, уточнив СЕО «Укрзалізниці» Олександр Перцовський під час брифінгу 2 грудня. Квитки на ці ж потяги з інших міст можливо буде придбати лише за кошти.
Для програми не виділяють додаткові кошти з держбюджету. Рішення уряду передбачає компенсатори для «Укрзалізниці» та динамічне ціноутворення у преміум-сегменті.
Держава продовжує співфінансувати пасажирські перевезення, а до І кварталу 2026 року буде створено механізм компенсації різниці між доступними тарифами та реальною собівартістю перевезень.
Орієнтовно всередині січня в УЗ як механізм компенсації зʼявиться преміум-сегмент – квитки в СВ та купе, на які буде динамічне ціноутворення (ціна на ці квитки залежатиме від популярності рейсу, від часу придбання до дати відправлення тощо), повідомив Перцовський.
«Вартість компенсаторів – це не мільярди, це сотні мільйонів гривень. Але запровадження такого механізму для УЗ – історичний зсув», – додав Перцовський.
На які поїзди доступні квитки (перший етап):
- №101/102 «Миколаїв – Барвінкове (Краматорськ)»;
- №103/104 «(Краматорськ) Барвінкове – Львів»;
- №109/110 «Львів – Миколаїв»;
- №115/116 «Суми – Київ»;
- №121/122 «Миколаїв – Київ»;
- №127/128 «Львів – Запоріжжя»;
- №141/142 «Івано-Франківськ – Чернігів»;
- №143/144 «Суми – Рахів»;
- №39/40 «Солотвино – Запоріжжя»;
- №45/44 «Харків – Ужгород»;
- №47/48 «Запоріжжя – Мукачево»;
- №51/52 «Одеса – Запоріжжя»;
- №53/54 «Дніпро – Одеса»;
- №61/62 «Дніпро – Івано-Франківськ»;
- №773/774 «Київ – Конотоп»;
- №87/88 «Ковель – Запоріжжя»;
- №886/888 «Фастів – Чернігів»;
- №895/896 «Конотоп – Фастів».
- Доступні також дитячі купе на рейсах №15/16 «Харків – Ясіня», №17/18 «Харків – Ужгород», №41/42 «Дніпро – Трускавець» та 2 клас «Інтерсіті+» на рейсах №719/720 «Харків – Київ», №723/722 «Харків – Київ», №731/732 «Запоріжжя – Київ».
Відстань у 3000 км символічно відображає найдовший маршрут поїзда в Україні – від Запоріжжя до Ужгорода та назад, пояснили в УЗ. Бонусні кілометри можна використати до кінця 2026 року.
Щоб оформити квиток:
- завантажте або оновіть застосунок «Укрзалізниці» та верифікуйте акаунт через «Дія.Підпис»;
- натисніть «Взяти участь» у позначці «3000», щоб отримати 3000 км на чотири подорожі;
- оберіть поїзд із позначкою «3000», кілометри спишуться автоматично.
Важливо
- Квитки можна оформити лише на себе або дитину; на дорослих родичів чи друзів оформити не можна.
- Діти від 5 років отримують власні 3000 км.
- Програма покриває лише проїзд, додаткові послуги оплачуються окремо.
- Кілометри не можна монетизувати.
- Найбільше місць пропонуватимуть у низький сезон.
- Невикористані кілометри можна буде конвертувати у бонуси програми «Залізні друзі» у 2026 році.
Контекст
Збитки «Укрзалізниці» від пасажирських перевезень у 2024 році перевищили 18 млрд грн, а в 2025-му, навіть з компенсацією 4,3 млрд грн, очікуються понад 22 млрд грн. При цьому доходи пасажирського сегмента покривають лише близько 40% витрат.
На кінець 2024 року зовнішній борг компанії сягнув $1,4 млрд, з яких 77% – єврооблігації. У 2025 році УЗ має виплатити $52 млн основного боргу, а в 2026-му – $797 млн, включно з $703 млн за єврооблігаціями.
Президент Володимир Зеленський 1 листопада оголосив, що кожен українець отримає право на 3000 км безкоштовних поїздок залізницею. Деталі програми ще опрацьовуються, але відомо, що вона буде витратною для держбюджету.
За матеріалами forbes.ua


