Страхові компанії встановлюють власні правила: ліміти виплат, обмеження за віком і вартістю авто, винятки для певних регіонів.
На листопад 2024 року через повномасштабне вторгнення Росії було знищено або пошкоджено 260 000 приватних легковиків. Про це свідчать дані аналітичного центру при Київській школі економіки. Збитки оцінюються у $2,2 млрд.
Приватні компанії пропонують різні види страхування, яке відшкодовує частину вартості авто у випадку пошкодження від ракет і дронів. Однак у кожної – різні умови.
LIGA.net дослідила, які рішення для автовласників мають страховики та на що варто звернути увагу перед укладанням договору.
Чому стандартне КАСКО не врятує
КАСКО – це добровільний вид страхування транспорту від можливого збитку чи викрадення. Класичне КАСКО давно стало звичною опцією для українських автовласників. Воно покриває збитки у випадку ДТП, викрадення чи стихійного лиха.
Але якщо авто згоріло чи було пошкоджене під час обстрілу – такий поліс не допоможе. Воєнні дії вважаються форс-мажором і є виключенням у страхових договорах.
Інструмент захисту – це програми воєнного страхування, які пропонують приватні компанії. “КАСКО з воєнними ризиками зазвичай передбачає часткове або повне відшкодування вартості авто у випадку пошкодження від ракет, дронів чи уламків”, – пояснює Віктор Берлін, президент Ліги страхових організацій України.
Українські компанії наразі пропонують застрахувати авто від воєнних збитків як додаткову опцію до чинного КАСКО в ліміті певної суми або ж придбати окремий договір із покриттям тільки воєнних збитків.
Якщо йдеться про додаткові опції до програм, зазвичай це покриття “воєнного збитку” в ліміті 10%. Тобто в разі вартості авто в 1 млн грн виплата становитиме 100 000 грн. В окремих програмах, які страхують тільки від воєнних ризиків, тарифи стартують від 0,99% до 1,99% від вартості авто залежно від терміну їхньої дії.
Що врахувати перед оформленням такого страхування
“Підводні камені” є у кожного продукту. Страхові компанії встановлюють власні правила: ліміти виплат, умови франшизи, обмеження за віком і вартістю авто, а також винятки для певних регіонів, де тривають активні бойові дії.
Під час врегулювання збитків компанії зазвичай орієнтуються на мапу DeepState. Якщо на момент події територія позначалася як зона бойових дій, виплату можуть не здійснити.
Перед укладанням договору представник страхової оглядає та оцінює машину, щоб зафіксувати її стан. А власнику варто уважно перечитати умови договору: чи належать до страхових випадків влучання снарядів, мін або куль, обвал будівель, пожежі після обстрілів або мінування територій, також у договорах можуть бути часові обмеження. Саме ці нюанси визначають, отримає автовласник компенсацію чи ні.
Умови різних страхових компаній
Для підготовки матеріалу ми спиралися на дані спеціалізованого видання Insurance Top, яке опублікувало рейтинг страховиків за напрямом КАСКО за перше півріччя 2025 року. До аналізу потрапили компанії з верхніх позицій списку.
Ми розглядали як окремі продукти для покриття виключно воєнних ризиків, так і повні пакети КАСКО, де воєнне страхування включене як додаткова опція. Такий підхід дає змогу порівняти поліси з різною логікою: від вузькоспеціалізованих рішень “проти ракет і дронів” до класичного комплексного страхування, яке захищає авто і від ДТП, і від воєнних ризиків.

Що робити одразу після страхового випадку
Коли трапляється страхова подія, перша реакція автовласника – швидко оцінити збитки: протерти подряпини, прибрати уламки або сміття, подивитися, наскільки постраждала машина. Але юристи та страховики радять не поспішати.
Найважливіше – відразу повідомити про інцидент свою страхову компанію. Оператор кол-центру з’ясує ключові обставини, підкаже, як правильно зафіксувати пошкодження, які документи зібрати та куди звернутися далі.
Часто від швидкості й коректності перших дій залежить, чи визнають випадок страховим і чи отримає клієнт компенсацію. Віктор Берлін радить уважно читати умови договору: порядок повідомлення про подію та вимоги до документів у різних компаній різняться. Страхова може відмовити у виплаті, якщо:
- поліс не покриває бойові дії (у класичному КАСКО це стандартне виключення);
- власник не надав офіційних підтверджень, що авто пошкоджене саме через війну;
- характер пошкоджень не відповідає заявленій причині (наприклад, ДТП видають за обстріл).
За матеріалами tech.liga.net