Українськи надра цікавіші, ніж українська демократія. США вже не фінансують боротьбу з корупцією — як це вплине на НАБУ, САП і НАЗК

США припинили фінансову підтримку українських антикорупційних органів. Не тільки проєкти USAID, а й інші програми, що дозволяли залучати експертів і технології, зупинені. Як швидко і чи зупиниться взагалі антикорупційна боротьба?

Припинення фінансової допомоги USAID Україні вдарило по всій антикорупційній інфраструктурі. Але це не все. Програма Держдепу США по лінії Бюро Державного департаменту з міжнародних питань у сфері боротьби з незаконним обігом наркотиків та правоохоронних питань (INL) також згорнута. Це позбавляє українські антикорупційні органи легального механізму залучення експертів та ресурсів Вашингтона.

Наслідки будуть не лише технічними, але й політичними. Зокрема, міжнародні експерти, які відігравали ключову роль у комісіях з відбору суддів та посадовців правоохоронних органів, фінансувалися спільно Вашингтоном і Брюсселем. Якщо США вийшли з цієї гри, чи буде Європа компенсувати цю прогалину?

Зміна пріоритетів адміністрації Дональда Трампа, схоже, ставить крапку в епосі антикорупційного контролю та підтримки України з боку США. Тепер Вашингтон більше цікавлять українські критичні копалини, ніж українська демократія.

Більше того, американські гранти покривали не лише стратегічну допомогу, а й базові операційні потреби антикорупційних органів — професійний розвиток персоналу, купівлю техніки та програмного забезпечення. Як вони працюватимуть без підтримки USAID та інших донорських програм у новій реальності?

NV Бізнес розповідає про фінансові та екзистенційні виклики, що постали перед українськими антикорупційними органами.

Національне Антикорупційне бюро. Зниження технічних можливостей

У 2024 році НАБУ отримало 120 мільйонів гривень міжнародної техдопомоги. Це лише 2,5% від бюджету Бюро на 2025 рік (2,1 млрд гривень). Однак справа не в грошах.

Відомо, що в Бюро допомога зі США надходила по двох програмах: посилення спроможності антикорорганів у протидії високопосадовий корупції та підтримка реформ сектора кримінальної юстиції.

Обидві програми стосувалися надання експертної допомоги (приєднання України до Робочої групи ОЕСР з питань хабарництва), а також надання Бюро «матеріальних цінностей, обладнання, програмного забезпечення». Додатково, йшлося про «навчання персоналу і підвищення кваліфікації» детективів та аналітиків органу.

Іншими словами, НАБУ могли втратити доступ до низки корисних IT-інструментів для власних розслідувань і офіційні канали консультацій з більш спроможними американськими спеціальними службами, такими як FBI.

Так, за інформацією NV Бізнес, раніше детективи мали можливість залучати американських спеціалістів та спецобладнання до відновлення даних зі смартфонів. Наприклад, працівники НАБУ відновили переписки з вилученого телефону, знайденого при обшуку у Юрія Голика. Нагадаємо, йдеться про координатора Великого будівництва, інформація в смартфоні могла свідчити про регулярні витоки службової інформації з НАБУ.

«Телефон був повністю очищений, — згадує в коментарі NV один зі співрозмовників, ознайомлений з розслідуванням цієї справи. «Нам знадобилося кілька місяців, щоб «залізти» в мізки пристрою та проаналізувати 80−90 гігабайт видалених файлів», — пояснював співрозмовник редакції у Бюро.

На запит NV Бізнес, у НАБУ підтвердили призупинення програм міжнародної технічної допомоги США по обидвом напрямкам. «Програми фінансувалися Урядом США через Державний департамент INL (Бюро з міжнародних питань у сфері боротьби з незаконним обігом наркотиків та правоохоронних питань), Відділом з правоохоронних питань Посольства США в Україні», — пояснили редакції в прес-службі НАБУ.

«Це може призвести до погіршення технічного забезпечення та обмеження можливостей інституційного розвитку. Водночас цей факт не вплине на якість роботи Національного бюро», — запевнили в НАБУ.

Спеціалізована антикорупційна прокуратура. Без фінансових обмежень, але не без проблем

САП — найменше постраждала від призупинення грантового потоку в Україну, адже має цілком компактний штат в сотню працівників.

«Перегляд програм міжнародної фінансової допомоги не вплине на діяльність Спеціалізованої антикорупційної прокуратури», — зауважили в прес-службі САП на запит редакції.

Втім, в організації зріють організаційні складнощі.

Зокрема, у Кабміні готується конкурс з розширення кількості посад антикорупційних прокурорів. Конкурс постійно відкладається через відсутність комплекту представників комісії з відбору.

«Цілком вірогідно, що у САП виникне необхідність шукати кошти на розширення власних спроможностей [після того, як оберуть додаткових прокурорів]», — допустив у розмові з редакцією представник одного з антикорупційних органів, який говорив на умовах анонімності.

Антикорупційний суд. Жорстка економія

Вищий антикорупційний суд (ВАКС) створений у 2018 році на вимогу західних донорів. Судовий орган став завершальним елементом у доповненні антикорупційної вертикалі. Наразі у суді працюють 63 представника феміди, але лише 38 з них виконують обов’язки через кадрові проблеми.

Рахункова палата провела аудит роботи ВАКС, встановивши, що суд розглянув понад 46 тисяч справ за період з 2019 до 2024 року. Втім, значну частину справ не розглядають понад понад рік. У першій інстанції затримується понад третина справ, а в апеляційній — до 16%. Основні причини: кадровий дефіцит, пандемія та воєнний стан.

Суд не має постійної прописки. Судді працюють у трьох різних будівлях, дві з яких тимчасові. Ще одна потребує реконструкції.

Недофінансування залишається серйозною проблемою для ВАКС. Бюджет суду становить близько 500 млн гривень на рік, з яких майже уся сума витрачається на зарплати та податки (88% за даними Рахункової палати).

«На розвиток та технічне забезпечення державних коштів практично не залишається. Значна частина наших потреб на розвиток забезпечувалася американськими та європейськими партнерами», — пояснює NV Бізнес Богдан Крикливенко, керівник апарату ВАКС.

Суд отримав повідомлення від програми Justice for All (USAID) щодо тимчасового призупинення фінансування з боку США для оцінки результативності програми.

Паралельно, уже 1,5 роки триває конкурс на 25 вакансій суддів. Під це необхідно створити ще понад 100 додаткових робочих місць. За оцінкою Крикливенка, одне робоче місце коштуватиме — 1 тисячу євро. Сукупно йдеться про 5−6 мільйонів гривень. Саме ці кошти мали б надійти по грантовій програмі.

Завдяки американцям та британцям, суд вже отримував джерела живлення та Starlink. Тому ВАКС працював під час масових відключень електроенергії.

«Для забезпечення правосуддя суд повинен розвиватися синхронно з іншими антикорупційними органами, такими як НАБУ та САП. Без належного фінансування ми не зможемо забезпечити ефективний розгляд збільшеної кількості проваджень», — наголосив керівник апарату ВАКС.

Національне агентство з питань запобігання корупції. На реєстри партій та лобістів не вистачає коштів

НАЗК є важливим елементом в українській антикорупційній системі. Щорічно агентство отримує близько 800 тисяч електронних декларацій від держслужбовців, перевіряє їх і моніторить спосіб життя та конфлікти інтересів чиновників. Окрім того, НАЗК веде реєстри порушників, політичних партій та портал повідомлень викривачів. Агентство також має повноваження для розбудови Реєстру прозорості (лобістської діяльності).

У вересні 2020 року Конституційний суд визнав окремі положення закону про електронне декларування неконституційними. Після цього декларування було відновлено, але КСУ звільнив посадовців від кримінальної відповідальності за подання неправдивих даних, що призвело до зупинення сотень судових справ, основаних на деклараціях. У 2022 році декларування знову призупинили, і відновили лише наприкінці 2023 року, коли чиновникам слід було подати декларації за три роки одразу.

У НАЗК працює 400 осіб, а бюджет на 2025 рік складає 1,3 мільярда гривень.

Агентство отримувало фінансування на розвиток через три проекти західної допомоги, що фінансувалися USAID: «Сприяння доброчесності в публічному секторі» (Pro-Integrity), «Підтримка цифрової трансформації» (DTA, разом із Великою Британією), програма «Ефективної та відповідальної політики» (U-RAP).

У агентстві пояснили, що через втрату підтримки зі США, НАЗК ставить у пріоритет пошук фінансів для створення реєстру прозорості (лобізму) та модернізації реєстру політичних партій (PolitDATA).

Крім того, агентство змушене шукати кошти на створення інформаційно-комунікаційної системи «Сховище даних / система видобутку даних» (Data warehouse/Data mining system, DWH/DM) і способів фінансування аналітики з розробки проекту Антикорупційної стратегії (2026−2030).

АНТИКОРУПЦІЙНІ НГО

Центр протидії корупції (ЦПК). Мінус 50%

ЦПК — відома громадська організація, яка послідовно веде боротьбу з корупцією. На офіційному сайті організації наведено одразу вісім пріоритетів її діяльності, серед яких — закупівля зброї, адвокація безпекової допомоги, конфіскація 300 млрд заморожених російських активів як в Україні, так і за кордоном.

ЦПК зазвичай активно залучена у боротьбу за реформаторські ініціативи у правоохоронній сфері, судовій гілці влади та впровадженні антикорупційних практик.

Жорсткі публічні конфлікти з міністрами і топ-посадовцями на тлі потенційних корупційних зловживань є повсякденністю у діяльності представників ЦПК.

Щодо припинення допомоги від США, у ЦПК заявили в коментарі NV Бізнес, що організація продовжить діяльність, оскільки її основними активами є команда, репутація та експертиза.

«За 12 років ми пройшли через кримінальні переслідування, фізичні напади, спалення будинку, постійний тиск і дискредитацію. Фінансові труднощі не зупинять роботу ЦПК», — підкреслив Віталій Шабунін, голова правління організації.

Бюджет організації у 2024 — $ 1 млн, частка USAID — 50%.

Transparency international Ukraine. Перспектива скорочення аналітики і перевірок кандидатів на держпосади

«По нас вдарило, але не смертельно», — сказав NV Бізнес Андрій Боровик, виконавчий директор НГО. В організації було два проекта, які фінансував USAID — це біля 30% бюджету.

За словами Боровика, на цей рік ТІ не змінює формату роботи, бо є резерви з інших напрямків: «У нас політика завжди була, що один донор не може перевищувати 30% від загального бюджету».

Боровик сподівається, що європейські партнери зможуть виділити додаткові кошти, щоб зниження підтримки не дуже відчувалася.

Він нагадує, що багато антикорупційних реформ підтримувались західними партнерами, зокрема зі США.

«Чи буде ця підтримка цього напрямку і надалі? Схоже, що ні», — риторично висловився виконавчий директор ТІ.

І додав, що має стримано-песимістичний настрій щодо відновлення фінансування антикорупційного напрямку з Вашингтону.

Мінус 30% для ТІ передбачає перехід на заощадливий спосіб розподіляти людські та фінансові ресурси. Серед потенційних обмежень на ТІ чекають зменшення зарплат працівникам з наступного року, менше аналітики та занурення команди у конкурсні відбори керівників держорганів.

Наразі НГО навпаки планує дещо розширити штат співробітників.

Бюджет ТІ у 2024 році — $1,6 мільйона. Частка USAID та ін. — 30%

ФУНДАЦІЯ DEJURE. Судова реформа під загрозою

DEJURE — антикорупційна організація у сфері суддівської влади. Михайло Жернаков співзасновник, виконавчий директор цієї НГО, пояснив NV Бізнес, що відсутність фінансування від уряду США, зокрема через USAID та інші програми, створюють виклики для діяльності організації.

Особливо щодо перевірки судів та моніторингу конкурсів. Проте у DEJURE також диверсифіковані джерела фінансування, що дозволяє їм продовжувати роботу.

«Американське фінансування відігравало важливу роль у процесі судової реформи, і нинішні труднощі не зупинять нашу діяльність, хай би що думали противники судової реформи», — сказав він у коментарі редакції.

Жернаков звертає увагу на те, що, проблема фінансування виходить за межі діяльності громадських організацій, адже комісії із залученням іноземних експертів (які мають згідно українського законодавства переважне значення при ухваленні рішень, — Ред.) також частково фінансуються урядом США.

Йдеться, зокрема, про Вищу раду правосуддя, конкурсну комісію ВККС, Службу дисциплінарних інспекторів та експертні групи для Конституційного Суду. Їхня робота передбачає значний обсяг аналітики та оцінки, а фінансування забезпечувало зарплати членів комісій та їхніх секретаріатів.

«Поки незрозуміло, чи перекриють ці витрати європейські партнери, адже у них також є багато інших пріоритетів», — сказав NV Бізнес Жернаков. Додавши, що у результаті ситуація може призвести до значних затримок і пауз у ключових реформах.

«Судова реформа, оновлення судових органів, виконання євроінтеграційних зобов’язань — усе це під загрозою, якщо фінансування не буде відновлено, — вважає співзасновник DEJURE. — Ті, хто виграє від цього, — недоброчесні судді, адже без достатнього контролю процеси очищення судової системи можуть уповільнитися або навіть зупинитися».

Втім, Жернаков запевнив, що альтернативні джерела фінансування доведеться шукати досить широкому колу реципієнтів, в тому числі і державним органам.

Йдеться про мільярди доларів допомоги, які надавав USAID, і швидко знайти їм заміну буде складно.

Бюджет DEJURE у 2024 році — $ 1 мільйон, частка фінансування (INL від Посольства США) — 16%.

За матеріалами biz.nv.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вверх