Наприкінці березня виповниться вісім місяців відтоді, як президент США Джо Байден уперше попросив про додаткову допомогу, щоб поповнити запаси Збройних сил України
Із початком чергових канікул у Конгресі, можливо, нарешті настав кінець міжпартійному глухому куту, але те, якої форми зрештою набуде допомога Україні та в який спосіб законопроєкт потрапить на стіл Байдена для підписання, залишається поки що незрозумілим.
Оскільки колишній представник Кевін Маккарті був змушений залишити посаду спікера Палати представників, спікер Майк Джонсон побоюється аналогічного відсторонення. Перед тим, як піти на двотижневі канікули 22 березня, демократи Палати представників дали зрозуміти, що захистять його від подібного клопотання про відставку, якщо він оголосить план щодо ухвалення двопартійного пакету додаткових заходів з національної безпеки, ухвалений Сенатом минулого місяця.
Джонсон заявив, що займеться допомогою Україні після ухвалення федерального бюджету, що він уже виконав. Протягом наступних двох тижнів він може координувати свої дії з союзниками і вести переговори з демократами про потенційну угоду до відновлення роботи Конгресу 9 квітня, що означає, що найраніше, коли пакет про допомогу Україні може бути ухвалений, — це середина або кінець квітня.
Існує чотири ймовірні способи ухвалення додаткової військової, бюджетної та гуманітарної допомоги, про яку просив Байден:
- винесення Джонсоном на голосування в Палаті представників ухваленого Сенатом доповнення, як це зазвичай робиться із законопроєктом;
- потенційний новий пакет доповнень, розроблений республіканцями за вказівкою Джонсона;
- ініційована демократами спеціальна двопартійна петиція про зняття з розгляду, яка дає можливість винести на голосування пакет доповнень, який пройшов через Сенат,
- або ж ініційована республіканцями петиція про зняття з розгляду, що дає змогу винести скорочене доповнення на голосування.
Критичним фактором у будь-якому з цих варіантів є те, що якщо Палата представників ухвалить закон, який відрізняється від додаткового пакету, він має повернутися до Сенату для подальшого обговорення і ще однієї серії голосувань. Це призведе до додаткових затримок, можливостей для політичного саботажу та більш серйозної переваги Росії на полі бою в Україні.
Найкращим варіантом для швидкого ухвалення пакета допомоги Україні є винесення Джонсоном законопроєкту, який вже пройшов Сенат, на голосування, що можна буде зробити незабаром після повернення Конгресу з канікул. Демократи сигналізують, що, оголосивши про такий крок, Джонсон гарантовано заручиться їхньою підтримкою проти клопотання про зняття його з посади спікера, яке вже подала депутатка Марджорі Тейлор Ґрін, і незабаром його можуть винести на процедурне голосування.
Повідомляється, що останніми тижнями Джонсон також працював над створенням власного нового варіанта пакета про додаткову допомогу. Після того, як республіканці, які підтримують колишнього президента Дональда Трампа, провалили двопартійну угоду про додаткову допомогу, яка передбачала значні реформи імміграційної політики США, Сенат ухвалив пакет допомоги, в якому не було змін у міграційній політиці, а основна увага приділялася іноземній допомозі — Україні, Ізраїлю, Тайваню та Палестині.
Джонсон доручив трьом відомим головам республіканських комітетів підготувати пропозицію, яка об’єднає іноземну допомогу з міграційною політикою, а також інші потенційні закони, як-от закон REPO для передачі російських державних активів Україні.
Текст законопроєкту ще не оприлюднено, і подробиць про новий перспективний пакет про допомогу з’явилося поки що небагато, але Джонсон може спробувати домовитися з демократами про включення деяких із цих положень до законопроєкту, який він винесе на голосування. Хоча Джонсон і багато інших республіканців у Конгресі згодні з необхідністю ухвалити законопроєкт про допомогу Україні, передвиборчі стимули в їхній партії можуть змусити декого уявити будь-яку можливу угоду як свого роду політичну перемогу над демократами, навіть якщо деталі будуть здебільшого такими самими, як і ті, про які просять демократи. Закон REPO, крім того, що це розумна політика, також дасть змогу Джонсону заявити, що це допомагає зняти тягар іноземної допомоги з американських платників податків, хоча російські державні активи в США, за повідомленнями, становлять лише близько $5 млрд.
Джонсону вже кілька місяців не вдається винести на обговорення питання про допомогу Україні, і тепер демократи підстраховуються. На початку цього місяця представник Джим Макговерн подав Петицію про зняття з розгляду, щоб примусово поставити на голосування ухвалене Сенатом доповнення. Петиції про зняття з розгляду — це рідкісний парламентський механізм, за якого члени палати повинні фізично підійти до трибуни в залі засідань Палати представників і поставити свій підпис під петицією, яка в разі якщо набере більшість у 218 голосів, — відсторонить спікера під час розгляду цього питання і призведе до голосування за відповідним законом.
Петиція Макговерна швидко заручилася підтримкою демократів і набрала 191 підпис, включно з єдиним підписом республіканця, який поставив представник Кен Бак в передостанній день перед тим, як піти з Конгресу. На республіканців чиниться значний тиск, щоб вони не стали на бік демократів, але затримки з боку Джонсона і дисфункція в їхній власній партії роблять дезертирство більш імовірним.
Прогресивні демократи також не хочуть ставити свій підпис під пакетом через допомогу Ізраїлю, хоча багато хто з них приватно заявив про свою готовність підписати його, якщо Білий дім оголосить про заходи щодо забезпечення підзвітності за цю військову допомогу, щоб запобігти зловживанням із боку ізраїльських сил.
Другу петицію про зняття з розгляду висунув республіканець Браян Фіцпатрік, співголова фракції Конгресу України. Фіцпатрік розробив урізану версію додаткової допомоги, яка включає в себе спірні міграційні заходи, такі як політика Трампа «Залишитися в Мексиці», яку більшість демократів вважають токсичною.
Варіант Фітцпатріка скорочує загальний обсяг допомоги Україні, скасовуючи все гуманітарне фінансування, урізає найважливішу фінансову допомогу, що дає змогу українському уряду функціонувати, і не розширює президентських повноважень зі скорочення (Presidential Drawdown Authority — механізм, у рамках якого президент США має право відправляти озброєння без додаткової згоди Конгресу — NV), що означатиме скорочення негайної допомоги Україні в критичний момент.
У межах цього пакета нова військова допомога може бути надана не раніше наступного року, хоча Білий дім зможе поповнити запаси, виснажені в минулому. Якась допомога Україні, звісно, краще, ніж ніякої, але, схоже, це далеко не найкращий вибір для України. Якщо Фіцпатрік внесе поправки у свою пропозицію, щоб вирішити ці проблеми, у нього буде набагато більше шансів заручитися підтримкою демократів.
Найближчими двома тижнями відбудуться закриті переговори між Джонсоном і керівництвом демократів, а також буде подальший тиск на представників з метою примусити їх підписати під петиціями про зняття з розгляду. Підписання петиції Макговерна з боку членів GOP (друга назва Республіканської партії), зокрема, посилить тиск на Джонсона, щоб уникнути ніяковості, якщо він сам буде виносити питання про допомогу на обговорення, а також збільшить ймовірність того, що допомогу буде ухвалено в будь-якому разі. Інша важлива змінна полягає в тому, що, як і у випадку з угодою щодо кордону в Сенаті, Трамп може втрутитися в останню хвилину і чинити тиск на республіканців, щоб ті не ухвалювали пакет допомоги Україні.
Після майже восьми місяців затримок, нарешті, може з’явитися можливість провести допомогу Україні через Конгрес. Найближчими місяцями Росія планує новий наступ, потенційно — з метою захоплення міста Харкова. Через блокування республіканцями додаткової допомоги українські війська змушені були економити боєприпаси, втрачаючи при цьому міста та життя. Якщо США хочуть припинити підривати довіру своїх союзників і показати, що вони все ще можуть бути надійним безпековим партнером, то час і місце для цього зараз — на трибуні Палати представників.
Переклад NV колонки Дуга Клейна, експерта Atlantic Council
За матеріалами nv.ua