Імпорт електромобілів позбавлять преференцій — як це змінить ринок.
До 1 січня 2026 року електромобілі в Україну можна завозити за пільговими умовами — без сплати ввізного мита та ПДВ. З початку наступного року імпортувати автотранспорт, скоріш за все, доведеться на загальних умовах. Яким чином це вплине на продажі авто?
Імпортувати в Україну автомобілі з електричним двигуном — вигідно. Ввізне мито складає 0%, безстроково діє акциз у розмірі 1 євро за кожен кВт·год ємності акумулятора. Імпортери не сплачують збір до Пенсійного фонду при першій реєстрації і ця пільга безтермінова. До 1 січня 2026 року діятиме нульове ПДВ. Наявні преференції здешевлюють автомобілі на електриці приблизно на 30%. Більшою мірою — за рахунок ПДВ. Саме ця пільга така важлива для просування електричних авто на нашому ринку. Проте наступного року продовжувати преференції не планується.
Попри пільги парк електрокарів в нашій країні не такий і великий. За час дії «нульового» ПДВ, а це з липня 2021-го по кінець грудня 2025-го, він не досяг і 2%. За цей час імпортери завезли 180 тисяч машин, які працюють виключно на електричній батареї (BEV). На початок 2026 року таких авто може бути більше 200 тисяч, прогнозують аналітики. Навіть це не свідчить про суттєву електромобільність України. Як змінить апетити споживачів відміна пільги та як це вплине на економіку, вивчав NV Бізнес.
Гетманцев — проти
У червні у Верховній Раді зареєстровані одразу два законопроєкти, які мають продовжити «нульовий» ПДВ на імпорт електрокарів. Один — нардепа Дмитра Разумкова. Він пропонує не адмініструвати ПДВ при ввезенні електричних авто ще рік — до січня 2027 року. Інший — нардепа Володимира Крейденко. Він містить поправку до Податкового кодексу, яка пропонує продовжити пільговий режим «на час дії воєнного стану та ще на один рік після його припинення або скасування». Обидва знаходяться на розгляді в профільному податковому комітеті ВР, який очолює нардеп Данило Гетманцев.
Противником пільг для автомобілістів виступає Мінфін. «Реалізація положень законопроекту матиме негативний вплив на надходження ПДВ до державного бюджету», — йдеться у звіті міністерства. Там спираються на розрахунок податківців та митників.
За інформацією Державної податкової служби та Державної митної служби у 2024 році бюджети втратили 10,6 млрд грн через пільги на ПДВ при ввезенні електроавтомобілей в Україну.
Податківці вважають, що ці авто — не предмети першої необхідності та не забезпечують безперебійну роботу економіки. Тож, потреби продовжувати пільгу вони не бачать.
Не вважає за потрібне стимулювати імпорт електрокарів і самголова фінансового та податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев. Він зізнався NV Бізнес, що дискусія на цю тему його відверто дратує.
«Законопроєкти не мають шансів на голосування, пільга не матиме продовження, — зізнається він. — Ми не бачимо підстав, аби продовжувати преференцію для електричних авто. Будь-яка пільга є викривленням рівності оподаткування і шкодить економічній конкуренції. Пільга — це зло, якщо вона не обґрунтована».
За його підрахунками, втрати бюджету він несплати ПДВ імпортерами електрокарів склали близько 12 млрд. «А це дорівнює створенню чотирьох бригад», — стверджує нардеп.
На закиди електомобілістів про те, що автодилери можуть зловживати сплатою ПДВ при імпорті авто, коли податок відновлять, голова податкового комітету зазначає: «Не варто лікувати головний біль усіченням. Зловживання, такі як ухилення від податків, треба бороти якісним адмініструванням і кримінальним переслідуванням за вчинення злочинів, а не скасовуючи податки. Ми маємо утримуватися від деструктивного впливу на економічні процеси. Нехай успіх того чи іншого товару визначає ринок без впливу пільг. Ми маємо забезпечувати рівні умови оподаткування для всіх учасників».
Проти податкових переваг для електрокарів і CEO та співвласник групи компаній VIDI Олександр Джуринський.
«Пільговий режим був впроваджений на певному етапі з екологічних міркувань. Але сьогодні, коли в країні регулярно палають пожежі, енергогенерація майже вся зруйнована, а електромережі перевантажені… Дивно виглядає ситуація, коли лікарня вимушено працює на дизель-генераторі, а водночас електромобілі мають пільги на розмитнення. При введенні пільг важливо мати чітку ціль і розуміння меж. Бо завжди існує баланс: десь виграєш — десь втрачаєш», — коментує він NV Бізнес.
Співвласник VIDI не бачить позитиву від буму електромобілів в Україні.На його думку, екологічний ефект від того хибний, а економічний та політичний — негативний.
«При видобутку матеріалів і виробництві електромобілів утворюється величезна кількість СО₂, а батарея сама по собі є дуже небезпечною з хімічної точки зору. Більше того — чи замислювався хтось, як відбуватиметься утилізація та переробка цих авто?», — каже Джуринський. Він же відзначає, що пільга призвела до заміщення імпорту нових авто дешевим «сірим» імпортом. І спричинила маніпуляції на ціні при ввезенні.
«Держава отримала велику діру у податкових надходженнях, адже електромобілі не споживають паливо, з якого сплачується акциз. Важчі електроавто так само зношують дороги. Відповідно, ремонти залишаються частково непокритими», — зазначає автодилер.
На його думку стимулювання імпорту автокарів більше шкодить.
«Ні для кого не секрет, що вартість електроенергії в Україні для населення субсидується державою. Вигідно для споживача? Так. Але фактично це проїдання державного бюджету. А зараз, у воєнних умовах, потрібно навпаки обмежувати споживання електроенергії, щоб у моменти пікових навантажень та під час бомбардувань енергосектор мав запас», — вважає Джуринський. До того ж, на його думку, погано і те, що Україна купує переважно китайські електромобілі.
Екс-депутат та лобіст електромобільності в Україні Олексій Рябчин вважає, що шанси на продовження пільг на ввезення електрокарів є.
«Потрібна дискусія всіх причетних комітетів та відомств з залученням аналітики. Історія повторюється. Коли ми свого часу просували відміну ПДВ на імпорт електромобілів, проти пільги була голова податкового комітету ВР Ніна Южаніна. Ми аргументували свою позицію і тодішній міністерці фінансів Оксані Маркаровій. — Каже Рябчин. — Так само, як і зараз, збирали аналітику, організували листи від бізнесу та працювали з депутатами з різних фракцій. І це спрацювало — історичне рішення про пільгу з ПДВ було прийняте в сесійній залі о 4 ранку. Він закликає прихильників «електричок» не опускати рук.
Переваги для економіки
Імпортери та інші гравці електромобільного ринку електричних автомобілів вважають їх противників упередженими. Мовляв, вони замовчують кумулятивний ефект від електромобільності.
«Насправді держава не втрачає, бо вона не вклала жодної копійки в розвиток електромобільності. Вона недоотримує якісь податки, але це ніщо у порівнянні з тим, як електромобілі зменшують залежність від імпорту пального, яке, до того ж зроблене переважно з російської нафти», — переконує NV Бізнес Вадим Ігнатов, заступник голови правління Української Електромобільної Асоціації EV-UA.

Фото: Джерело: видання «НафтоРинок»
На його думку, в Україні катастрофічна ситуація з паливною залежністю і платіжним балансом.
«Більше 180 тисяч електромобілів запобігають виведенню за кордон 12 млрд грн на рік. Це суттєво покращує макроекономічні показники, бо у нас немає власного виробництва пального. Тому ми не можемо дозволити собі збільшувати імпорт ДВЗ-авто. Нарощування паливної залежності приведе нас до краху», — вважає Ігнатов.
В Українській Електромобільній Асоціації EV-UA наводять такі дані: в 2024 році вся паливна галузь, за даними агенції А95 Сергія Куюна, заплатила 200 млрд грн податків, але вивезли за кордон майже 300 млрд грн за пальне.
В 2024 році імпорт енергоресурсів в Україну складався переважно із закупівлі нафти та нафтопродуктів, які займали 76,6% у грошовому еквіваленті. У 2024 році Україна імпортувала 7,56 млн т нафти та продуктів її переробки загальною вартістю $6,82 млрд. В 2025 році ситуація погіршується.
Хейтерам електромобілів, які вказують на дефіцит електрики в Україні, Ігнатов наводить такі аргументи: електромобілі споживають 0,44% від загальних обсягів виробленої в Україні електроенергії.
Якщо ж пільгове ПДВ не повернеться, імпорт електрокарів впаде в три рази, порахували науковці Західноукраїнського університету.
«Зараз ми маємо показники імпорту близько 60 тисяч електричних авто на рік. В наступному році, після повернення ПДВ, матимемо всього 20 тис. До позначки 60 тис на рік повернемось лише до 2030 року. Це потягне за собою стагнацію ринку зарядної інфраструктури, втрату робочих місць, бо 80% всіх зарядних пристроїв, які встановлені в Україні – українського виробництва». — каже Ігнатов.
Імпорт б’є рекорди
Поки продовження пільги з ПДВ залишається інтригою, українці намагаються завезти якомога більше пільгових авто. На це вказує попит на електрокари, який стрімко зростає впродовж останніх років.
За даними Станіслава Бучацького, голови Інституту досліджень авторинку, у 2023 році українці поповнили автопарк на 37,9 тис. електромобілів, у 2024 — на 52,4 тис., а за 8 місяців 2025 року — на 55,5 тис. До кінця року імпорт електромобілів може встановити новий рекорд — 80 тис. авто.
В 2024 році імпорт електромобілів в Україну становив $897 млн доларів, розказує експертка з електромобільності Марина Китіна. За її словами, у першому півріччі завезено 42 700 автомобілів з електричним двигуном на $813,8 млн доларів. «З цієї кількості новими були 9,6 тис. авто, а 33,1 тис. — вживані. Загальна митна вартість нових електромобілів становила $232,1 млн, вживаних — $581,7 млн», — стверджує експертка. Українці пересідають переважно на вживані електрокари.

Фото: Інститут дослідження авторинку
І лідер тут — переважно китайські авто.
Бучацький пояснює це тим, що китайські автокомпанії залучили прогресивні технології та сучасний дизайн, перекупивши європейських інженерів, дизайнерів, а подекуди цілі бренди — Volvo, Smart, Lotus (Geely), MG (SAIC), частину Rover а інші.
«На користь попиту спрацювала новизна самих марок і майже доступні ціни, хоча останнім часом ціни вже не головний „козир“ китайського автопрому», — стверджує Бучацький.
На його думку, китайські компанії вдало використали також релоковані моделі для місцевого покупця під відомими марками — Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz, Tesla, Honda, Ford та інші. «Довіра до знайомих брендів вища, хоч вони фактично і виготовлені в Китаї для місцевого ринку», — пояснює експерт маркетингові хитрощі українських автодилерів, які спромоглися доставити ці моделі в Україну повз заборону експорту Китаєм. Це дало можливість українцям придбати нові моделі авто відомих брендів суттєво дешевше.
Конкурентні моделі
За чотири роки, починаючи з повномасштабного вторгнення, продаж електромобілів зростає, а авто з двигунами внутрішнього згорання — скорочується. Проте не так суттєво, щоб говорити, що українці «пересідають» на електрокари шаленими темпами, вважає Бучацький.
Зокрема, за даними його Інституту, якщо в 2022 році перепродажі вживаних електрокарів займали 1,3%, то в січні-серпні 2025 їх відсоток становив вже 3,7%. Поза тим, це на та цифра, яка свідчить про відмову від двигунів внутрішнього згорання в Україні, переконаний експерт.
Перепродажі вживаних авто в розрізі типу двигуна — ДВЗ (гібриди та газ включно) та електричні.

Фото: Джерело: Інститут досліджень авторинку
В загальному імпорті вживаних авто з 2022 року по 2025 роки електромобілі потіснили автомобілі з двигунами внутрішнього згорання, зменшивши їхню частку з 97,3% до 77,2%. В січні – серпні 2025 року було ввезено понад 37 тисяч вживаних BEV. І це становило 22,8% в загальній структурі імпорту.
Імпорт вживаних авто

Джерело: Інститут досліджень авторинку
Впевнено набирають вагу і нові електромобілі. З початку дії пільг з ПДВ, їхня частка поступово збільшувалась. І за 8 місяців 2025 року досягла 19,7% порівняно з 5,8% в 2022 році. «Це саме той сегмент, де падіння продажів електричних авто буде найменш суттєвим в разі відміни „нульового“ ПДВ», — запевняє Бучацький. Тут електрокари знайшли своїх поціновувачів, тому навіть їх здорожчання на 20% несуттєво вплине на бажання «пересісти» на новий BEV.
Перші реєстрації нових авто

Фото: Інститут досліджень авторинку
Завозити будуть менше
На думку Бучацького, після повернення ПДВ у 2026 імпорт може «просісти» на 30−50%, особливо в бюджетному сегменті. Тут падіння може скласти навіть 70%, прогнозують в Інституті досліджень авторинку.
Що ж буде далі? Ринок електричних авто почне переорієнтовуватись на перепродажі в середині країни. «Покупці купуватимуть за ті ж гроші старіші електромобілі як на внутрішньому ринку, так і імпортуватимуть з-за кордону», — вважає аналітик Бучацький.
При можливому скасуванні пільги з ПДВ річний імпорт електромобілів впаде більше ніж вдвічі в грошовому виразі – до $400 млн, а ПДВ — до $80 млн, вважає експертка Марина Китіна. «Це не йде в жодне порівняння з річною економією пального на суму $285,5 мільйонів, яку ми отримуємо», — стверджує вона.
За матеріалами biz.nv.ua