Рух тротуарами – лише для дітей. Рада підготувала закон про регуляцію електросамокатів.
Депутати підготували до голосування в цілому законопроєкт про регуляцію персонального електротранспорту. Серед пропозицій – зробити його повноцінним учасником руху, але заборонити рух тротуарами та запровадити окремий дорожній знак. Коли можуть запрацювати нові правила?
Парламентський підкомітет з питань безпеки дорожнього руху 6 жовтня підтримав законопроєкт №3023 про регулювання персонального електротранспорту (електросамокати, моноколеса, сігвеї) до другого читання, повідомив Forbes Ukraine один з авторів законопроєкту – депутат «Слуги народу» Олександр Горенюк. Електровелосипедів документ не стосується, додав він.
«Завдання закону просте, але важливе – легалізувати використання електросамокатів та зробити правила зрозумілими для всіх», – каже Горенюк. Серед нововведень: у правилах дорожнього руху з’явиться спеціальний знак «Рух електротранспорту заборонений», рухатись електротранспортом на тротуарах дозволять лише дітям, а влада на місцях зможе самостійно визначати, де забороняти рух такого транспорту.
Із середини жовтня Івано-Франківськ першим з українських міст вводить заборону на рух електросамокатів та інших видів мобільного транспорту в центрі. Міськрада ухвалила таке рішення після численних скарг про наїзди на пішоходів, не чекаючи спеціального закону, пояснював директор департаменту інфраструктури, житлової та комунальної політики Івано-Франківської міської ради Михайло Смушак.
Як депутати пропонують регулювати електросамокати та інший легкий електротранспорт по всій країні?
Самокати – на проїжджу частину. Що пропонують у Раді
Врегулювати галузь на національному рівні востаннє намагалися у вересні 2020 року – тоді народні депутати прийняли у першому читанні законопроєкт №3023.
Документ пропонував запровадити нову категорію учасників дорожнього руху – користувачів персонального легкого електротранспорту, прибрати їх із тротуарів та зобов’язати обладнати такий транспорт світлоповертачами та шоломами. Та після суспільної дискусії до розгляду в другому читанні закон не дійшов.

Лише за січень–вересень 2025 року поліція оформила 1144 ДТП за участю електросамокатів та інших легких електрозасобів, каже Горенюк. У цих аваріях 14 людей загинули, ще 765 отримали травми. «Тому врегулювання цього питання – питання безпеки», – додає він.
Ключові норми законопроєкту №3023 про персональний електротранспорт до другого читання:
- електросамокати та інші легкі персональні електротранспортні засоби (моноколеса, сігвеї тощо) стають повноцінними учасниками дорожнього руху;
- рухатися таким транспортом тротуарами можна лише дітям до семи років, але лише під наглядом дорослих;
- з 7 до 14 років – на тротуарах, велодоріжках, у дворових територіях, парках, скверах;
- з 14 років – рух по велодоріжках, а за їх відсутності – по краю проїжджої частини;
- на тротуарах у будь-якому випадку пріоритет мають пішоходи;
- органи місцевого самоврядування визначатимуть зони заборони руху, для цього з’явиться спеціальний знак «Рух електросамокатів заборонено»;
- закон набирає чинності через три місяці після опублікування.
Як це вплине на бізнес з оренди самокатів
З важливих змін порівняно із першим читанням – із проєкту закону прибрали жорстке регулювання швидкості, каже Горенюк. Це буде визначатися підзаконними актами, а не самим законом, додає він. Також немає вимог зобов’язати бізнес, що надає самокати в оренду, обладнати такий транспорт світлоповертачами та надавати шоломи.
«Загалом оцінюємо ухвалення законопроєкту позитивно», – каже керівниця публічної політики Bolt Юлія Малич. Він створює чітке регуляторне підґрунтя для співпраці з містами та формування зрозумілих і справедливих локальних правил, пояснює Малич. При цьому критично важливо ознайомитися з фінальною версією, адже після першого читання до документа внесли сотні правок, додає вона.
Частина бізнесу підтримує такий варіант регуляції лише частково, каже засновник сервісу прокату електросамокатів Jet Ride Дмитро Попов. «Не зовсім логічно забороняти електросамокатам проїзд там, де дозволено велосипедам», – каже він. Летальні випадки на електротранспорті значно рідші, ніж на велосипедах, додає він. Законопроєкт потребує доопрацювання, вважає Попов.
Навіть попри скорочення населення в останні роки, український ринок електротранспорту зростає, пояснював Дмитро Попов. «Шерингові оператори за три роки зросли удвічі», – казав він у вересні.
За правильної моделі, бізнес залишається високомаржинальним – до 40% на рік, пояснює він. Вандалізм та необережне ставлення в середньому пошкоджують 1% флоту на рік. Середній чек у Києві – 45–50 грн. «Найбільші операційні витрати – логістика, ми її беремо на себе, щоб не було негативу від міст», – розповідає він.
При цьому в останні роки пересування на електросамокатах своїми вулицями заборонила низка європейських міст: Париж, Мадрид, румунська П’ятра-Нямц, із січня 2026-го їх остаточно заборонять у Празі. Барселона, Лондон і Рим суттєво обмежили їх використання.
За матеріалами forbes.ua