Фабрика фейків. Як руйнує Україну «аполітичний» TikTok і чому фахівці вважають його небезпечнішим за анонімні телеграм-канали

Популярний в Україні TikTok став надзвичайно зручним інструментом для ворога: використовуючи штучний інтелект та інші сучасні технології, російські спецслужби поширюють через соцмережу неправдиву інформацію, намагаючись розхитати ситуацію в країні.

Зазвичай Катерина Лукʼяшко не дивиться в TikTok відеоролики про політику. Улюблений контент у соціальній мережі 30‑річної блогерки з понад 80 тис. підписників та коор­динаторки роботи з медіа мистецько-освітньої агенції Proto Produkciia — це сторінки цікавих їй людей, гумор і українська культура.

За чотири роки користування платформою Лукʼяшко змогла «натренувати» алгоритми соцмережі згідно зі своїми уподобаннями. Тож TikTok не рекомендує їй відео про «зраду» в Україні або вигадану масову евакуацію харківʼян, що останнім часом рясно заполонили український сегмент.

Утім навіть у збалансованій стрічці Лукʼяшко трапляються неприємні сюрпризи, зізнається блогерка. Нещодавно TikTok підкинув їй відео, на якому чоловік у США, що називав себе українцем, тішився зі своєї еміграції. «Він розказував, що в Україні життя немає, що вже всі повиїжджали, — переповідає побачене Лукʼяшко, — тобто лунала оця вся російська повістка. При цьому хлопець говорив „на Украине“. І якщо ти уважний глядач, ти, звісно, зрозумієш, що тут до чого».

Відео, що трапилося блогерці, — далеко не єдиний випадок, розрахований на українського глядача. Олена Чуранова, медіаекспертка проєкту StopFake, спрямованого на викриття неправдивої інформації, добре знає теми, що вкидає ворог в український інформаційний простір. Як одну з найпопулярніших сьогодні вона називає мобілізацію. Оскільки тема є чутливою, то росіяни в TikTok масово поширюють «свідчення» про порушення прав українців представниками ТЦК.

Вочевидь, далеко не всі з цих історій є вигаданими, припускає Чуранова. Однак коли глядачеві показують мобілізацію тільки в негативному світлі, в нього формується викривлене уявлення про цей процес.

Дезінформація часто пов’язана з подіями, що хвилюють багатьох українців, пояснює медіаекспертка Олена Чуранова / Фото: DR

Найбільше в цій історії експертів непокоїть той факт, що TikTok останнім часом став надзвичайно популярним в Україні: платформа, заснована вісім років тому китайським технологічним гігантом ByteDance, постійними користувачами якої сьогодні є близько 1,5 млрд людей у 150 країнах світу, все більше подобається українцям. Згідно з дослідженням Громадянської мережі ОПОРА, постійно відвідують TikTоk близько 25 % співвітчизників, і аудиторія соціальної мережі стрімко зростає: у 2022 році її користувачами були 19,5 % українців.

Також аналітики стверджують, що вітчизняна аудиторія платформи — одна з найчисельніших в Європі.

Причому TikTok не єдина соцмережа, де українці отримують сфабриковані ворогом «новини»: анонімні Telegram-канали продукують їх із не меншим завзяттям. Утім загроза від відеороликів таки більша, впевнений Дмитро Бакар, керівник відділу аналітики Інституту масової інформації (ІМІ).

Як працює Росія

Російська пропаганда адаптивна: меседжі, що просуваються через TikTok та інші соц­мережі, прямо залежать від ситуації та подій в Україні. «У цьому випадку дезінформація матиме більше шансів бути підхопленою аудито­рією», — пояснює Чуранова.

Вона наводить приклад типової російської дезінформації, що останнім часом поширюється в TikTok: «Є чимало фейків, що в Україні мобілізують дітей, підлітків, жінок, що за якусь незгоду тих самих жінок відправляють «на нуль».

Головна мета вкидів про роботу ТЦК — позбавити Збройні сили України резервів, вважає Андрій Коваленко, керівник Центру протидії дез­інформації при РНБО України. Ця кампанія ведеться вже два роки, але останнім часом вона посилилася.

«Сюди ж можна зарахувати й заклики виїжджати з України», — додає Коваленко.

Інша фейкова тема, якої останнім часом багато в соцмережах, і зокрема в TikTok, — так звана нелегітимність української влади. Численні псевдоексперти записують відео про те, що чинний президент Володимир Зеленський втрачає свою легітимність через відсутність чергових виборів.

Ба більше — деякі акаунти заохочують українців виходити на протести 21 травня, коли закінчується строк, на який голову держави було обрано. Центр протидії дезінформації разом зі Службою безпеки України зараз саме намагається відстежити сторінки, які, власне, запустили ці заклики в соцмережі, та вжити заходів для запобігання їх поширенню.

Після масових обстрілів обʼєктів енергетичної інфраструктури TikTok також заполонили ролики з посилом, що це нібито провина Зеленського, який «не хоче домовлятися з Росією».

«А після ухвали надання допомоги від США пішли наративи про те, що вся ця допомога до українців не дійде й «українські депутати вже думають, як за ці гроші добудувати собі віллу в Іспанії», — переповідає Чуранова черговий вкид.

Ще одна популярна тема, яку активно просуває ворог, — те, що російська армія найближчим часом захопить Харків та деякі інші міста.

Утім схожу інформацію поширюють не лише ворожі акаунти, а й самі українці. І це не означає, що всі вони відпрацьовують російські гроші, зауважують експерти. «Просто є люди, які див­ляться той контент, що запускають росіяни, розуміють, що він стає віральним і підхоп­люють його, щоб набрати собі більше підписників, а потім монетизувати свій канал, — пояснює Віталій Якушев, гендиректор міжнародної консалтингової компанії з кібербезпеки 10Guards. — Звісно, корисні дурні є всюди».

Коваленко висловлює схожу думку в контексті нещодавнього вірусного TikTok-­флешмоба — на численних відео чоловіки знімали свій відпочинок за кордоном, називаючи себе при цьому «ухилянтами».

«Ця історія абсолютно штучна, флешмоб було запущено фейковими аккаунтами, і там безпосередньо є російський слід, — коментує він ситуацію. — При цьому туди органічно вплелися корисні ідіоти — люди [українці], які підтримали цей флешмоб».

Звісно, ніхто не заборонятиме громадянам висловлювати свої думки, підкреслює Коваленко, однак «вони мають розуміти, що такими діями додають легітимності російській пропаганді».

За запитом Центру протидії дезінформації, яким керує Андрій Коваленко (на фото), TikTok заблокував 24 сторінки, що поширювали фейки / Фото: DR

За допомогою штучного інтелекту

Груба пропаганда «в лоба», яка переважно експлуатувалася в Україні до повномасштабного вторгнення, вже не є ефективною.

«Дослідження показують, що сьогодні переважна більшість українців не сприймають усіляких соловйових [телеведучий Володимир Соловйов, якого називають „рупором Кремля“, став символом російської пропаганди]», — пояснює Бакар зміни в підходах до продукування вкидів РФ. — Тому просування російських наративів тепер відбувається через псевдоукраїнський продукт”.

Згідно з аналізом ІМІ про поширення дезінформації в TikTok, проведеним восени 2023 року, ворог знаходить такі форми, щоб його вкиди здавалися правдоподібнішими.

Так, чимало фейкових роликів у TikTok мають логотипи популярних українських медіа — наприклад, 1+1, 24 канал чи програми ТСН. До того ж пропагандистська машина часто використовує штучний інтелект, здатний створювати переконливі дипфейкові відео. І ось уже на вкидах нібито говорять відомі ведучі або навіть посадовці.

Яскравий приклад — відео, на якому Олексій Данілов, на той час секретар РНБО, а тепер посол України в Молдові, начебто в ефірі телемарафону говорить про причетність України до тер­акту в Крокус Сіті Холлі в Підмосковʼї.

Наразі ворог також використовує для поширення дез­інформації нібито українських блогерів або військових, які в роликах залякують глядачів майбутніми наступами. І поширення через TikTok саме таких відео, які вміло маскуються під внутрішній контент, стає зараз основною загрозою, з якою майже неможливо боротися, визнають експерти.

Бакар вважає в цьому плані китайську соцмережу навіть небезпечнішою, ніж анонімні канали на Telegram, створеному росіянином Павлом Дуровим.

«Якщо в Telegram споживачу інформації треба докласти якихось зусиль, принаймні прочитати публікацію, то в TikTok навіть цього не потрібно робити, — пояснює аналітик. — Можна сказати, що аудиторія TikTok менш критично налаштована [ніж користувачі інших соцмереж]».

На думку експертів, Кремль зосередив свої зусилля на активному проштовхуванні своїх загрозливих меседжів саме через TikTok з декількох причин. По-перше, через популярність платформи в Україні. До того ж якщо від початку аудиторію TikTok становили підлітки та молодь, то сьогодні віковий діапазон користувачів значно розширився. А по‑друге, саме в цій мережі важче відслідковувати та блокувати фейкову інформацію.

Народний депутат Ярослав Юрчишин, голова парламентського комітету з питань свободи слова, також вважає, що у форматі відеоконтенту в TikTok технологічно важче «зловити» якийсь пропагандистський, дезінформаційний посил, бо він може ховатися за потоком слів, дій чи картинок.

Народний депутат Ярослав Юрчишин одним із перших в Україні заговорив про небезпеку, що несе TikTok / Фото: Олександр Медведєв

TikTok почав поступово заміняти звичне телебачення, вважає Юрчишин. «Тут не треба читати, ти просто щось слухаєш та дивишся, це передусім зручно», — пояснює він і зізнається, що сам не є користувачем цієї мережі, втім TikTok люблять його діти, і це є додатковою підставою для його занепокоєння.

Саме коментар Юрчишина журналістам у квітні цього року про можливу заборону TikTok в Україні, якщо соцмережа сама не почне реагувати на випадки російської пропаганди, запустив хвилю суспільного обговорення потенційного блокування платформи на державному рівні.

Про небезпеку TikTok сьогодні висловлюється і чимало вітчизняних спеціалістів із кібербезпеки. «Особливість соц­мереж із так званими розумними стрічками — це те, що ми дивимося не тільки те, що викладають люди, на яких ми підписані, а й те, що розміщують інші користувачі, — розповідає про роботу алгоритмів Якушев. — Залежно від наших уподобань соцмережа добирає формат, який ми найкраще споживаємо — гумор, інтервʼю, опитування тощо. І саме в цьому форматі просуваються вигідні Росії наративи».

Що відбувається в Америці

TikTok не хоче втрачати свою українську аудиторію. Про це свідчить той факт, що після заяви Юрчишина про можливу заборону соцмережі у країні із пропозицією обговорити ситуацію до української влади звернувся Якуб Олек, директор із питань державної політики та зв’язків з органами влади компанії TikTok у Центральній Європі та Україні. Згодом така зустріч відбулася в онлайн-форматі.

«Він [Якуб Олек] розповів про запобіжні заходи для протидії російській пропаганді, — пригадує деталі Юрчишин. — Загалом мережа позиціонує себе як така, що дбає про верифікацію інформації, що міститься в її системі, та максимально зацікавлена в оперативному видаленні будь-яких фейків та маніпуляції».

Врешті співпрацю з TikTok зміг налагодити Центр протидії дезінформації. За словами Коваленка, українська сторона надала адміністрації платформи приклади штучних акаунтів, які поширюють російські наративи. І сьогодні центр став першим офіційним органом в Україні, який дістав можливість вносити у спеціальну форму компанії сторінки, що поширюють дез­інформацію, після чого регіональний офіс TikTok ухвалює рішення про їхнє блокування.

Наразі цей список налічує понад 80 каналів, що становлять загрозу. 24 з них платформа вже заблокувала.

За даними TikTok, з платформи видаляється контент, що є неточним, неправдивим або оманливим. Особлива увага приділяється поширенню так званого синтетичного контенту, тобто згенерованого штучним інтелектом.

«Ми не допускаємо шкідливої дезінформації на нашій платформі та використовуємо поєднання технологій, спеціально навчених команд модераторів та глобальних партнерств із перевірки фактів, щоб видалити її з платформи, — розповідає NV Олек із регіонального представництва компанії. — Ми також тісно співпрацюємо з місцевими експертами, аби бути в курсі нових тенденцій і допомагати формувати наші стратегії безпеки, оскільки прагнемо надати нашій спільноті безпечний і автентичний досвід використання TikTok».

Водночас серйозні питання до роботи платформи виникли не тільки в Україні. Так, наприкінці квітня президент США Джо Байден підписав закон, що передбачає заборону TikTok у його країні, якщо власник соцмережі ByteDance не продасть платформу впродовж року.

Цій темі свої шпальти присвятила авторитетна й впливова The New York Times. Зокрема, у статті Прокитайський нахил TikTok йдеться про те, що Пекін має всі можливості поширювати свої наративи через платформу й що США не на жарт цим стурбовані.

І хоч у самій компанії заперечують будь-які звʼязки із владою Китаю та говорять про незалежність платформи, NYT пише: «Уже є докази того, що Китай використовує TikTok як інструмент пропаганди».

За матеріалами nv.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вверх