«Укрзалізниця» хоче віддати в оренду бізнесу частину своєї нерухомості й землі, частина локацій – у центрі Києва. Коли, чому та за скільки?
«Укрзалізниця» восени виставить на торги для оренди близько 200 000 кв. м власних виробничих площ у 10 областях та Києві. Це майже 20% вагоноремонтних підприємств компанії. Що це за активи та як УЗ збирається зацікавити ними бізнес?
«Час діяти швидко», – каже СЕО УЗ Олександр Перцовський на зустрічі з представниками бізнесу, міжнародних фінансових інституцій та профільних асоціацій 15 серпня.
До кінця року чистий збиток «Укрзалізниці» може сягнути 18 млрд грн – майже втричі більше, ніж торік, пояснює він. Обсяги перевезень вантажів, які дають 80% доходу компанії, за час війни скоротились майже вдвічі, до 160 млн т на рік.
Щоб скоротити збитки, УЗ планує перезапуск вагоноремонтного напряму та залучення приватного капіталу. «Є активи, яким ми не можемо дати сьогодні раду», – каже Перцовський.
Що це за активи, якому бізнесу вони можуть бути цікаві та скільки коштів принесуть УЗ?
Оптимізація «Укрзалізниці»
«Укрзалізниця», за словами Перцовського, має три шляхи, щоб виправити фінансове становище.
- Збільшення тарифів. УЗ понад рік чекає погодження уряду на підвищення вантажних тарифів, які востаннє піднімали в липні 2022-го.
- Дотації від держави. 20 серпня Рада ухвалила закон, який дозволить спрямувати на підтримку компанії 8 млрд грн із бюджету Києва.
- Оптимізація активів.
У рамках оптимізації, крім скорочення персоналу, компанія планує реформувати вагоноремонтний напрям, каже СЕО УЗ.
Через падіння перевезень під час війни обсяг ремонтних робіт на власних потужностях УЗ впав вдвічі. УЗ має 25 ДЕПО та чотири вагоноремонтні заводи: Дарницький (Київ), Стрийський (Львівщина), Панютинський (Харківщина) та «Рефрижераторна вагонна компанія» (Київщина).
Лише вісім підрозділів прибуткові, каже член правління «Укрзалізниці» Євген Шрамко. За його розрахунками, до кінця року цей напрям може завдати компанії 600 млн грн збитку.

«Більша частина цих активів має вийти на ринок до кінця року», – каже Перцовський.
Серед варіантів – оренда, державно-приватне партнерство або перепрофілювання. «Ми не проти позбутися цих активів, але процес відчуження кожного займає 12–18 місяців, – каже СЕО компанії.
Оптимізація розпочнеться з оренди, підготовка документів триватиме до трьох місяців. За планом УЗ, уже наступного року вагоноремонтний напрям має приносити компанії прибуток.
План на десятки мільйонів на рік
На першому етапі УЗ розраховує передати в оренду більше 10 обʼєктів у різних регіонах України, зокрема Києві, каже Шрамко. За його словами, перші понад 200 000 кв. м виробничих площ на базі вагоноремонтних заводів та депо будуть запропоновані для оренди бізнесом у вересні.
«Це повноцінні виробничі майданчики з обладнанням, енергопостачанням та офісними приміщеннями», – каже Шрамко. Орендарі також отримають доступ до кваліфікованих кадрів, що є додатковим активом в умовах обмеженого ринку праці.
Частина локацій знаходяться в центральних районах Києва, що робить їх ідеальними для девелоперів і логістичних бізнесів, каже Перцовський. «Близькість до житлових комплексів та розвиненої транспортної мережі дозволить знизити витрати на транспортування та швидко налаштувати логістичні процеси», – додає він.
Базова модель передбачає укладення договору щонайменше на три роки з можливістю пролонгації ще на три – за згодою сторін, розповідає Шрамко. Весь процес буде здійснюватися через систему Prozorro.

Середня вартість квадратного метра оренди залежатиме від регіону. «Але ми плануємо зробити її конкурентною, порівняно з іншими промисловими площами на ринку», – каже Шрамко. Доходи УЗ від оренди можуть скласти десятки мільйонів гривень щорічно, каже він.
Чи буде попит
«Прекрасна новина для бізнесу», – каже Ольга Балицька, співголова Комітету з відновлення України Європейської Бізнес Асоціації. За її словами, у власності УЗ перебуває близько 90 га цікавих для бізнесу земельних ділянок. «Кожен об’єкт потребує ретельної оцінки, але за підтримки міжнародних партнерів та належного маркетингового супроводу ці активи можуть стати основою для значних інвестицій», – додає вона.
Є скептики. «Передача частини державного майна в оренду в Україні створює ризики прихованої приватизації «для своїх», – каже президент UBC Group Ігор Гуменний.
За його словами, розпочинати оптимізацію УЗ слід не з оренди, а з реструктуризації активів та передачі непрофільних на баланс Фонду держмайна. «Це має бути реформа рівня уряду. «Укрзалізниця» сама себе не реформує», – вважає Гуменний.
За матеріалами forbes.ua