МВФ схвалив виділення Україні чергового траншу $880 млн. Фонд констатує, що держава виконує взяті на себе зобов’язання. NV Бізнес розповідає, що нового в меморандумі переглянутої програми розширеного фінансування.
Рада директорів Міжнародного валютного фонду (МВФ) завершила третій перегляд програми розширеного фінансування EFF для України. Також вона схвалила виділення четвертого траншу приблизно $880 млн (SDR663,9 млн), який буде спрямовано на підтримку державного бюджету України.
«Вторгнення Росії в Україну продовжує завдавати Україні величезних соціальних та економічних збитків. Проте макроекономічну та фінансову стабільність зберегли, що відображає вмілу політику української влади, а також значну зовнішню підтримку. Економіка була стійкою, а макроекономічні показники у 2023 році були сильнішими, ніж очікувалося. Показники та зобов’язання України в рамках програми залишаються високими», — цитує. пресслужба Фонду директорку-розпорядницю МВФ Крісталіну Георгієву.
На брифінгу глава місії МВФ в Україні Гевін Грей, надходження коштів в Україну очікується протягом 2−3 днів.
Контекст. Чотирирічна програма EFF у розмірі близько $15,6 млрд була затверджена 31 березня 2023 року і є частиною пакету міжнародної підтримки України в розмірі $122 млрд. Перший транш $2,7 млрд виділено на початку квітня, другий і третій у розмірі SDR664 млн (приблизно $881−890 млн) — на початку липня і в середині грудня 2023 року. На 2024 рік передбачено ще три транші: SDR1,670 млрд ($2,226 млрд) у середині червня, потім по SDR835 млн ($1113 млн) на початку вересня і грудня. На 2025 рік заплановано два транші: по SDR684 млн ($912 млн) на початку березня і наприкінці серпня, після чого планують ще три останні транші по SDR966 млн ($1,288 млрд).
NV Бізнес виділив головне з оновленого меморандуму МВФ та України.
Що покращив/погіршив МВФ у своєму макропрогнозі щодо України
Міжнародний валютний фонд (МВФ) оновив макропрогноз України під час третього перегляду програми розширеного фінансування EFF.
Прогноз МВФ щодо зростання реального ВВП на цей рік залишився у межах 3−4%.
Згідно з повідомленням Фонду, номінальний ВВП України на цей рік підвищено з 7,64 трлн грн до 7,75 трлн грн. У МВФ пояснюють, що це багато в чому пов’язано з переглядом оцінки зростання ВВП торік із 4,5% до 5% і відповідно номінального ВВП до 6,50 трлн грн із 6,43 трлн грн.
Прогноз інфляції на 2024 рік МВФ покращив з 9,5% до 8,5%. Зростання реальних доходів — з 8,5% до 9,8%. Прогноз рівня безробіття погіршено з 13,9% до 14,5%.
МВФ дещо знизив оцінку дефіциту бюджету (без урахування грантів) — з 20,4% до 20,2% ВВП. У частині фінансування поліпшено очікування грантового фінансування — з 4,7% до 6,5% ВВП. Водночас очікується скорочення іншого зовнішнього фінансування з 13,7% до 11,8% ВВП і внутрішнього фінансування з 2,1% до 2% ВВП.
У результаті прогноз сукупного держборгу за результатами 2024 року поліпшено з 96,7% до 94% ВВП.
МВФ прогнозує, що міжнародні резерви Національного банку України досягнуть $42,1 млрд на кінець 2024 року, припускаючи, що валове фінансування зовнішнього бюджету становитиме $38,1 млрд.
Негативний сценарій МВФ передбачає, що війна завершиться до кінця 2025 року порівняно з кінцем 2024 року у базовому сценарії. При цьому «шок розпочнеться у другому кварталі 2024 року» через інтенсифікацію війни. «Це призведе до різкого зниження реального ВВП на 4% у 2024 році (порівняно зі зростанням на 3−4% у базовому сценарії) та нульового зростання у 2025 році», — йдеться в документі. Однак очікування МВФ падіння економіки за негативного сценарію покращилися порівняно з прогнозом у грудні 2023 року, коли фонд очікував на падіння ВВП на 5%.
Які основні ризики є у прогнозі МВФ
Як вказано у тексті меморандуму МВФ та України, основні майбутні ризики пов’язані зі значною нестачею зовнішнього фінансування або наслідком більш інтенсивної та тривалої війни. «Нестача або тривалі затримки донорського фінансування можуть вимагати від влади вжиття негайних контрзаходів, щоб впоратися з тиском ліквідності, що може послабити впевненість і ще більше сповільнити зростання, а також потенційно дестабілізувати, якщо невизначеність триватиме надто довго», — вказано в тексті.
У МВФ зазначають, оскільки активна війна триває, потреби у видатках на оборону можуть бути значно більшими через мобілізацію та підвищену інтенсивність війни, що може мати негативний вплив на довіру та відкрити прогалини у фінансуванні. «Більш тривала та більш інтенсивна війна після кінця 2024 року залишається головним ризиком для базової лінії», — вважають у Фонді. Також є ризики неоптимальної політики та соціальних заворушень. «У разі серйозних негативних потрясінь влада може вдатися до неоптимальних заходів (наприклад, накопичення бюджетної заборгованості та скорочення соціальних витрат). Негативні настрої, які ймовірно виникнуть, можуть породити соціальні заворушення», — попереджають у МВФ.
Які структурні маяки Україна має виконати у 2024 році
Згідно з документом, нові структурні маяки на цей рік відсутні, а виконання наявних дещо відкладено. Зокрема, граничний термін ухвалення закону про розгляд справ Вищим антикорупційним судом (ВАКС) одним суддею замість колегії з трьох суддів відкладено.
Розроблення політики щодо державних підприємств, дивідендної політики та стратегію приватизації — до кінця жовтня поточного року.
Модифіковано структурний маяк щодо підконтрольних державі банків: «Усі системні банки з переважною державною участю перебуватимуть у віданні Міністерства фінансів. Несистемні банки, які перейшли в державну власність, не рекапіталізуватимуться коштом фіскальних ресурсів і будуть передані до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб для врегулювання в разі порушення пруденційних вимог».
Для прикладу, серед другої категорії є Перший інвестиційний банк (PINBank), що перейшов до держави за рішенням ВАКС від підсанкційного росіянина Євгена Гінера. Як писав NV Бізнес, контроль над цим банком хоче отримати Укрпошта.
Також найближчими структурними маяками є розробка до кінця березня концептуальної записки за програмою «5−7−9» для її переорієнтації на малі та середні підприємства. Залишається необхідним також ухвалення до кінця червня закону про перезавантаження Бюро економічної безпеки. І, до кінця червня має бути визначено обсяг простроченої заборгованості (до і після 2022) та оцінено фінансовий стан теплопостачальних організацій. А наприкінці липня мають бути підготовлена оцінка ефективності податкових пільг та ухвалено закону про створення нового суду, що розглядатиме адміністративні справи проти національних державних органів (наприклад, НБУ, НАБУ, НАЗК).
Підготовка до продажу держбанків, детальний аналіз P2P-переказів
Держбанки. В документі вказано, що два державні банки, Сенс Банк та Укргазбанк готуватимуть до приватизації. Для цього до кінця травня буде обрано консультанта, який запропонує план продажу.

Перекази з картки на карту. Як зазначається у меморандумі, у грудні 2023 року в парламенті було представлено законопроєкт, що посилить нормативні вимоги до учасників ринку платіжних послуг. «Ми будемо прагнути ухвалити закон до кінця травня 2024 року», — йдеться у документі. НБУ має підготувати записку для методології оцінки наглядових ризиків до кінця серпня 2024 року та запровадити її до кінця грудня 2024 року. А також підготувати до кінця липня 2024 року записку про нормативні вимоги до індивідуальних (p2p) та інших подібних електронних платежів з метою виявлення та обмеження аномальної поведінки і сумнівних транзакцій. Критерії таких операцій по картковим рахункам поки що не розголошуються. Впровадження відповідного регулювання заплановано до кінця жовтня 2024 року.
За матеріалами biz.nv.ua


