Стрибок у «червоний океан». Чи зможе маркетплейс електроніки market by mono конкурувати з лідерами ринку – Rozetka, Comfy, Foxtrot?

Monobank вийшов на новий ринок – компанія запустила маркетплейс market by mono. Подібний крок 10 років тому зробив казахстанський Kaspi Bank. Чому українській компанії буде непросто повторити його успіх?

28 000 замовлень, виторг –19,2 млн грн, середній чек – 684 грн – такий результат першого дня роботи нового продукту, написав у Telegram 22 жовтня співвласник monobank Олег Гороховський. 

Похід банків у сферу електронної комерції – непоширене явище. В Україні це намагався зробити ПриватБанк, але спроба не вдалася. Найбільш відомий успішний кейс – казахстанський Kaspi, який виріс у фінтех-гіганта з капіталізацією $22,4 млрд. 

Чи є у monobank шанси посунути в Україні діючі майданчики і повторити успіх казахського проєкта?

Що відомо про market by mono

Жовтень видався активним для найвідомішого в Україні «банку в смартфоні». Два тижні тому monobank запустив власні платіжні термінали. У понеділок 21 жовтня перші користувачі знайшли в застосунку банку нову вкладку «Маркет». 

«Це наша спроба зробити щось особливе в e-commerce», – презентував проєкт Гороховський у своєму facebook. 

При натисканні розділ має вигляд типової сторінки мобільної версії інтернет-магазину, хіба що без фільтрів і розділів. Маркетплейс налічує 20 000 товарів трьох категорій – гаджети, смарт-електроніку та компʼютерну техніку від компаній-партнерів, зазначається в описі. Першими партнерами, які представили товари в застосунку банку, стали ритейлери Moyo, КТС і Click, повідомив Гороховський у facebook. 

Чи варто чекати на інших та чи буде на маркетплейсі щось, крім електроніки? Cпіввласники банку Гороховський і Михайло Рогальський відмовились від коментарів. 

Проєкт очолює Артем Шевченко – співзасновник компанії Hubber, колишній CEO маркетплейсу «Епіцентр». На своїй сторінці у Facebook він зазначив, що працює над market by mono з серпня 2023 року. 

Шевченко утримався від коментарів, зазначивши, що зараз головне – запуск.

market by mono

Вартість розробки базового маркетплейсу в Україні може становити $70 000-200 000 – все залежатиме від шляху, яким підуть в monobank після запуску розділу в застосунку, вважає SEO Team Leads Elit-Web Євген Шепель.

Приклад для monobank

Створення свого маркетплейсу – це шлях, яким пішов у Казахстані Kaspi Bank, каже засновник маркетплейсу «Алло» Дмитро Деревицький. 

Те, що зараз робить monoбанк, Kaspi зробив ще у 2014 році – зміг з роздрібного банку розвинутися у фінтех, e‑commerce та платіжну компанію, розповідає e-commerce директор мережі «Фокстрот» Кирило Попов-Черкасов.

Як зростав Kaspi Bank

Історія Kaspi почалася з мережі магазинів «Планета електроніки», заснованої В’ячеславом Кімом у 2002 році. Щоб збільшити продажі техніки в кредит, Кім купив банк «Каспійський». З 2006-го до проєкту приєднався Михайло Ломтадзе. Разом вони перейменували банк на більш сучасний лад – Kaspi Bank, 2014 року – зробили перший радикальний крок за межі суто банківського бізнесу, запустивши маркетплейс. 

У 2015-му партнери купили казахстанський сервіс комунальних платежів АЛСЕКО, ще за рік додали p2p-платежі, доставку товарів додому, автокредити та кілька дошок оголошень. Наприкінці 2010-х головний актив Кіма та Ломтадзе остаточно виріс у Kaspi.kz – компанію, до складу якої входять найбільший роздрібний банк Казахстану (третє місце за активами), маркетплейс та платіжний сервіс усередині одного мобільного застосунку, який у Kaspi називають Super App.

Напочатку 2024 року Kaspi провела IPO на біржі Nasdaq у Нью-Йорку, залучивши близько $1 млрд. Ринкова капіталізація, станом на 22 жовтня, становить $22,4 млрд.

За дев’ять місяців 2024-го на маркетплейсі Kaspi було 7,8 млн відвідувачів, йдеться у фінансовій звітності компанії. Виторг за цей період зріс на 76% порівняно з аналогічним періодом минулого року, до $1 млрд. 

Kaspi вдалося пройти шлях від банку до фінтех-гіганта через сприятливі умови на ринку, вважає Деревицький. «На момент появи Kaspi в Казахстані була зовсім інша фаза розвитку ринків фінансів та e-commerce – конкуренція була нижчою, ніж зараз в Україні», – зазначає він. 

У Казахстані мерчанти на старті отримали вигідні тарифи, які згодом почали підвищуватися, каже Деревицький. Тепер через залежність від майданчика торговці мають низьку рентабельність. 

«Якщо через успіх маркетплейсу mono тарифи для мерчантів зростатимуть, вони можуть перестати бути прийнятними для подальшої співпраці», – вважає Деревицький.  

Три роки тому Kaspi придбала в Україні платіжну систему Portmone та отримала банківську ліцензію БТА Банк, однак експансію перервало повномасштабне вторгнення РФ.

Як посунути Rozetka і «Алло»? ПриватБанк не впорався

Запустити власний маркетплейс в Україні намагався ПриватБанк, але проєкт не пішов. Його створили у 2015 році, ще до націоналізації. Крім роздрібних продажів, спробували орієнтувати на бізнес-покупців та інтегрували в систему державних закупівель. 

«ПриватМаркет» працював як маркетплейс у B2B-секторі, каже прессекретар ПриватБанку Олег Серга. Проєкт остаточно закрили в 2020-му, розповідає він. 

З ПриватБанку вийшла переважна частина технічних фахівців mono – це могло підштовхнути банк до спроби стати другим Kaspi, вважає Попов-Черкасов.

Чому monobank вирішив продавати саме електроніку? «Цю категорію могли обрати через те, що вона найбільша в українському e-commerce», – пояснює Деревицький з «Алло».

За перше півріччя 2024 року 26% українців купували електроніку та побутову техніку онлайн, свідчать дані Promodo. Кількість користувачів у категорії виросла в середньому на 14%, дохід зріс на 10% у гривнях, підрахували в Promodo. 

Лідером галузі в e-commerce за трафіком за підсумками вересня 2024 року є Rozetka, «Алло», Comfy, «Ябко» і «Фокстрот», свідчать дані агенції інтернет-маркетингу Elit-Web, зібрані на основі ресурсу Ahrefs. 

«Ринок техніки вже є червони океаном, – каже Деревицький. – Починаючи з серпня, ринок електроніки стискається – це відбувається вперше за останні два роки». 

«Шанси увірватись у топ-10 у market by mono високі, адже у них є впізнаваність бренду, інше залежатиме від цін, зручності та асортименту, каже Шепель. 

Банки – спостерігають

monobank іде стратегією від маленького до великого: перший етап був залучити найбільше фізичних осіб та сформувати платоспроможну базу, потім сформувати інфраструктуру для розрахунку, тепер наступний крок – залучення за рахунок клієнтської бази e-commerce-бізнес, розповідає топменеджер з банківського сектору, який погодився спілкуватись на умовах анонімності.

У mono є значний досвід в еквайрингу та співпраці з партнерами, тому беруться за той сегмент ринку, який дозволяє збільшувати кількість послуг і нарощувати доходи, говорить директор Української міжбанківської Асоціації членів платіжних систем ЄМА Олександр Карпов. 

Що думають про крок mono інші фінустанови?

За девʼять місяців 2024 року сума витрат на українських сайтах серед клієнтів Sense Bank зросла на 39% порівняно з 2023-м, а кількість покупок збільшилася на 40%, каже членкиня правління Sense Bank Інна Тютюн. 

«Ці показники підкреслюють потенціал ринку, і ми плануємо використовувати ці можливості, втім запуск власного маркетплейсу не плануємо», – коментує Тютюн.

Планів відновити його чи створити схожий маркетплейс немає – кожен повинен займатися своєю справою, зазначає прессекретар ПриватБанку Серга. 

За матеріалами forbes.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вверх