На липень 2025 року українські бренди мають щонайменше 800 франчайзингових точок у понад 30 країнах, свідчать підрахунки Forbes Ukraine за даними Most Franchising. Які компанії зуміли адаптувати бізнес-модель під ринки Європи, Азії та Північної Америки?
Українські франчайзери у 2024–2025 роках розширили світову експансію. Від серпня 2024-го Lviv Croissants відкрились у США, Франції та Південній Кореї. Торік у Польщі відкрилася перша франшиза кіберспортивного клубу Cyberion, а мережа автоматів самообслуговування «Бінокль кава» взялася заповнювати польські торгові центри.
Лідерами за відкриттями українських франшиз з 2022 року залишаються Польща та Німеччина – після вторгнення в ці країни виїхало найбільше українців, каже співвласник консалтингової компанії Most Franchising Артем Чорний.
У 2025-му динамічною є експансія в Іспанію, Румунію і Молдову, Чехію та країни Балтії, додає він. Станом на липень щонайменше 30 українських компаній відкрили франшизи в 31 країні, загальна кількість точок – близько 800, згідно з аналітикою Most Franchising і підрахунками Forbes Ukraine.

Які українські бренди змогли прорубати вікно у світ через франчайзинг?
Українські франшизи за кордоном: харчування
Найлегше, з досвіду Lviv Croissants, відкриватись у Східній Європі через ментальну близькість і зрозуміле законодавство, каже керівник міжнародного напряму компанії Владислав Мережко. Для мереж Sushi Story та «Хінкальня» найскладнішим при виході в Польщу став пошук оренди. «Потрібно знайти локацію, яка вже має дозвіл на розміщення закладу громадського харчування. Багато комерційних приміщень у Польщі – старий фонд, де не завжди можливо провести потрібні комунікації», – розповідає менеджерка франшизи Sushi Story Інна Кремповська.
Найекзотичнішим для Lviv Croissants став ринок Південної Кореї. Переваги – помʼякшені умови ведення малого бізнесу, а корейцям їсти в закладі біля дому дешевше, ніж готувати самостійно, додає Мережко. Водночас доводиться конкурувати з якісним масмаркетом напівфабрикатів. «Скромна українська діаспора, дефіцит робочої сили і законодавство, яке завжди стане на сторону робітника», – перераховує він особливості країни.

Умови придбання франшиз громадського харчування за кордоном
Назва | Опис | Паушальний внесок | Роялті і платежі | Інвестиції | Окупність |
Хінкальня | Ресторани | $8000-9000 | 3% | $60 000+ | 12+ |
Lviv Croissants | Заклади харчування | €15 000 | 3% + плата за ІТ-послуги в окремих країнах | €150 000+ | 24-48 |
Gastrofamily | Заклади харчування | €19 999 | 3,5% | €80 000+ | 18-24 |
Nai | Ресторани | €60 000+ | 5% | €300 000 – 500 000 | 24-36 |
«Чорноморка» | Ресторани | €30 000 | 5% | €350 000 | 29+ |
Sushi Story | Суші з доставкою | $5000+ | 3,5% | $30 000+ | 18+ |
Українські франшизи за кордоном: ритейл і вендинг
Найбільше франчайзингових точок за кордоном відкрили продуктові ритейлери, констатує Артем Чорний з Most Franchising. «Це пов’язано зі швидким масштабуванням магазинів напівфабрикатів, зокрема брендів, що вийшли від «Галі Балуваної», – пояснює він. Колишні співвласники мережі Володимир Матвійчук і Алла та Олександр Теліги з початку вторгнення розвивають два закордонні проєкти – Multicook у 25 країнах Європи та Північної Америки і Wesola Pani у Польщі, Нідерландах і країнах Балтії.
Частка ритейлу за кордоном зростає і в бізнесі «Пʼяна вишня», каже керівниця розвитку франчайзингу бренду Світлана Стрельченко, не розкриваючи фінансових показників. Виробник вишневих настоянок із холдингу !Fest відкрив франчайзингові та партнерські точки у восьми країнах Центрально-Східної Європи. Обмеження на продаж алкоголю залежать від країни. «У країнах Балтії можемо продавати алкоголь з 8:00 до 22:00. У Литві діє заборона на продаж з 15:00 неділі до 10:00 понеділка, а також на 1 вересня», – додає Стрельченко.
Для вендингової мережі «Бінокль кава» вихід у Польщу зайняв рік, франшизу почали продавати в кінці 2024-го. «Якщо в Україні домовляємося про оренду 1 м кв. для кавового автомата протягом тижня, у Польщі це займає до двох місяців», – каже співвласник мережі Тарас Сотніченко. Довелося адаптувати назву – в Польщі компанія працює під брендом Kopernik Coffee. За пів року 19 точок за франшизою відкрили в ТЦ, супермаркетах і на територіях навчальних закладів, говорить Сотніченко.
Умови придбання франшиз у ритейлі та вендингу за кордоном
Назва | Опис | Паушальний внесок | Роялті та платежі | Інвестиції | Окупність |
«Мама, ну Купи» | Вендинг іграшок | $12 700 | 5% | $12 700 | 9-15 |
Бінокль Кава | Кавовий вендинг | 0 | 5% (з четвертого місяця) | €7 000+ | 10-15 |
Zernova | Кавовий вендинг | 0 | 0 | €2900-5999 | 5+ |
Wesola Pani | Магазини заморожених напівфабрикатів | €7 000 (за другу і наступні точки – €3 000) | 2% | €30 000 – 60 000 | 18 |
Multicook/Multibar | Магазини заморожених напівфабрикатів і готових страв | €9 000 (за другу і наступні точки – €1 000) | €100/міс. | €35 000-50 000 + вартість приміщення | Індивідуально |
Львівська майстерня шоколаду | Кав’ярні та крамниці | $15000 | До 6% | $50 000 – 150 000 | Індивідуально |
П’яна вишня | Бар | €20 000 | 2% | €180 000+ | 12-36 |
Українські франшизи за кордоном: послуги
У Польщі мережа майстерень ключів OS.9 пропонує пасивну франшизу – партнер може купити від 10%, розповідає про стратегію компанії директор з франчайзингу Дмитро Безсмертний. Франчайзі отримують дивіденди, що відповідають частці у майстерні та виплачуються від щомісячного прибутку. «50% у кожній майстерні залишається у власності OS.9 – це запорука, що ми будемо зацікавлені в розвитку бізнесу», – пояснює він.

Конкуренція мала – на велике місто може бути один клуб, розповідає про переваги відкриття в Польщі PR-менеджерка мережі Cyberion Анастасія Острик. «Культура кіберспорту розвивається», – додає вона.
Умови придбання франшиз у послугах за кордоном
Назва | Опис | Паушальний внесок | Роялті та платежі | Інвестиції | Окупність (міс.) |
OS.9 | Майстерні ключів (можливість купити частку) | 0 | 0 | $6000+ | 24-36 |
On Taxi | Сервіси таксі | Індивідуально | 2,5%-4%, платіж за телефонію і маркетинг | Індивідуально | 7+ |
Поїхали з нами | Турагенції | $1000-3000 | 1-2% | $1500+ | 2-12 |
Експрес Стрижка/Haircut Express | Перукарні | €5 000 | 5% | €35 000-45 000 | 18-24 |
Gbar | Салони краси | €20 000-50 000 | 4-5%, маркетинговий платіж – індивідуально | €80 000-500 000 | Індивідуально |
PIED de poule | Салони краси | $50 000-100 000 | 3-5% | $250 000-700 000 | 24-48 |
Shakhtar ProSchool | Футбольні школи | Індивідуально | Індивідуально | Індивідуально | Індивідуально |
Mudryk | Дитячі садочки та центри розвитку | €12 000 | 4% | €10 000+ | 18-24 |
Smartass | Спортивні зали | Індивідуально | 7% | Індивідуально | 60-84 |
Skulptor | Майстерні масажів обличчя | $30000 | 3% | $50000+ | 18-24 |
Cyberion | Кіберспортивний клуб | $14500 | 5% | $70000-165000 | 17+ |
За матеріалами forbes.ua